Harmonia obydwu Testamentów w świetle najnowszych badań

Józef Kudasiewicz





Abstrakt

The present paper is an attempt of a synthesis of and comment on the consonance of both Testaments. There are two trends of exegesis in this matter: one is closely connected with the biblical paralelisms method, based on the ,style anthologique’ or, procedimiento imitativo’. This method has proved very useful in interpretation of more difficult texts of the New Testament, and especially so in biblical theology. The other trend could be called that of the literary consonance of both Testaments: with this method we first study literary structures of a Gospel as a whole and its models in the Old Testament, and then concrete examples of various literary forms in the Gospels, in the light of the Old Testament, e. g. Annuciation, the Gospel of Infancy. This method of investigation has on one hand stressed the remarkable unity and harmony of both Testaments, but, as it is based on evidence strictly internal and often subjective, it has weakened the historical valour of certain episodes of the Gospel of Infancy (Luc 1— 2 i Mat 1—2) on the other. From the point of view of Catholic hermeneutics its great lack is its neglect to confront its findings with inerrancy and inspiration of the Bible, as well as its complete disregard of the testimony of the Tradition of the Church.

Słowa kluczowe:

harmonia, Stary Testament, Nowy Testament

Pobierz

Opublikowane
2017-07-20


Kudasiewicz, J. (2017). Harmonia obydwu Testamentów w świetle najnowszych badań. The Biblical Annals, 10(1), 51–75. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/2951

Józef Kudasiewicz  biblical.annals@gmail.com



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).