Kananejskie tło psalmu 29

Antoni Tronina





Abstrakt

L’article presente une tentative de Her le Ps 29 avec la liturgie de la fete des Tentes. Israel a emprunté cette liturgie annuelle chez les originaires de Cartaan, que avaient celebré an automne la terminaison des recoltes. L’analyse philologique et théologique du Ps 29 n’a pourtant confirmé l’hypothèse de son original cananéen. Plutôt c’était polémique contre le culte de Baal. Le theme de l’orage étant present dans le Ps 29, il ne dit rien de la pluie fécondante. Cette fonction du dieu de la vegétation on ne pouvait pas transferer sur le Dieu d’Israel. Le psalmiste a souligné ici plutôt la force déstructrice de l’orage, dans laquelle Yahwé manifeste son pouvoir sur la nature. La trame du Ps 29, 3-9b est originaire du territoire nord, parce que a Jérusalem le cult de Baal était absent.

Słowa kluczowe:

Psalm 29, egzegeza, Sitz im Leben

Instytucje wspierające:



Pobierz

Opublikowane
2017-06-28


Tronina, A. (2017). Kananejskie tło psalmu 29. The Biblical Annals, 36(1), 29–42. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/2993

Antoni Tronina  biblical.annals@gmail.com



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).