Mesjański charakter perykopy Marka o wjeździe Jezusa do Jerozolimy (Mk 11, 1-11)

Roman Bartnicki





Abstrakt

La fait que dans sa péricope sur l’entrée de Jésus à Jérusalem S. Marc ne donne aucun titre messianique, suscita des opinions selon lesquelles l’évangeliste n ’avait guère eu l’intention d’a ttribuer à cet événement une signification messianique. Cependant il est légitime de se poser la question de savoir si le récit en cause ne comporte pas d’autres détails décidant d’un caractère messianique de la description. Déjà la mention qui y est faite du Mont des Oliviers peut être interprétée dans l’optique de l’attente de voir venir le Messie précisément de là. Les connexités littéraires avec Gn 49, 10 et Zeh 9, 9 prouvent que S. Marc se situe dans la ligne de ces textes messianiques. Le cri d’hosanna prend, lui aussi, un accent messianique. Des textes rabbiniques montrent que les mots de P s 118, 26: „Béni soit celui qui vient au nom du Seigneur” furent susceptibles, dans la période ultérieure, d’une interprétation messianique. La phrase: „Béni soit le Royaume qui vient, de notre père David ” est une proclamation de l’avènement du royaume de Messie. Tout ceci montre que S. Marc — bien qu’il ne donne pas à Jesus le nom de Messie — confère à toute cette scène une portée messianique.

Słowa kluczowe:

Jerozolima, wjazd do Jerozolimy, Mk 11, 1-11

Instytucje wspierające:



Pobierz

Opublikowane
2017-07-04


Bartnicki, R. (2017). Mesjański charakter perykopy Marka o wjeździe Jezusa do Jerozolimy (Mk 11, 1-11). The Biblical Annals, 20(1), 5–16. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/3023

Roman Bartnicki  biblical.annals@gmail.com



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).