Struktura literacka drugiej mowy Piotra (Dz 3, 12-26)

Stanisław Haręzga





Abstrakt

Der Autor des Artikels stellt sich das Ziel, die von Lukas beabsichtigte literarische Struktur der zweiten Petrusrede (Apg 3, 12-16) zu erfassen. Deshalb begründet er zu Beginn die literarische Einheit der Rede und zeigt, dass das Kompositionskriterium in der Begrüssung der Horer besteht, welche die Rede, in zwei Teile gliedert. Der erste Teil (3, 12-16) beinhaltet die christologischen Grundlagen des Kerygmas und setz sich aus zwei Fragmenten zusammen: der Interpretation des Wunders (Verse 12.16) sowie dem christologischen Kerygma selbst (Verse 13-15). Der zweite Teil, der die christologische Interpretation der Heilgeschichte enthält, setzt sich zusammen aus der Darlegung des göttlichen Heilsplanes (Verse 17-18), dem Aufruf zur Busse und der Verheissung der messianischen Heilszeit (Verse 18-21), der Betonung der Zeit der Entscheidung (Verse 22-24) und der Erfüllung der Verheissung an Abraham durch Gott in Christus (Verse 25-26).

Słowa kluczowe:

mowa Piotra, struktura, Dz 3, 12-26

Instytucje wspierające:



Pobierz

Opublikowane
2017-06-15


Haręzga, S. (2017). Struktura literacka drugiej mowy Piotra (Dz 3, 12-26). The Biblical Annals, 31(1), 105–114. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/3117

Stanisław Haręzga  biblical.annals@gmail.com



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).