Cuda Jezusa w świetle najstarszego kerygmatu apostolskiego (Dz 2, 22)

Jan Szlaga





Abstrakt

Der Text Apg 2, 22 zeigt Jezus als durch besondere Zeichen beglaubigten Boten Gottes. Die drei vom Autor der Apostelgeschichte gewählten Begriffe dynamis, teras und paradoxos /alle im Plural/ unterstreichen vor allem den religiösen Charakter dieser Zeichen und dabei auch ihre Mannigfaltigkeit. Dena es handelt sich ura Zeichen, die nicht durch einen Begriff allein bestimmt werden können, da sie vieldutig sind. Es kann sich also im Kerygma des Petrus in Apg sicht ausschliesslich um Zeichen handeln, die die Naturgesetze aufheben oder ändern. Auch um ausschliesslich symbolische Zeichen handelt es sich nicht, sondern um all die Handlungen Jesu, die angesichts des Wunders des "dritten Tages" eine besondere Interpretation als Werke erhielten, die sich aus der göttlichen Mission Jesu ergeben. Gleichzeitig ist dies – sowohl in der Predigt des Petrus als auch im gesamten Kerygma der Apostelgeschichte – ein Hinweis auf die kirchenschaffende Rolle aller Unter nehmungen Jesu, insbesondere all derer, die in ihrer Berditheit auf das Aussergewöhnliche Seiner Mission hinweisen.

Słowa kluczowe:

kerygmat, cuda Jezusa, Dz 2, 22

Instytucje wspierające:



Pobierz

Opublikowane
2017-06-14


Szlaga, J. (2017). Cuda Jezusa w świetle najstarszego kerygmatu apostolskiego (Dz 2, 22). The Biblical Annals, 32(1), 99–107. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/3136



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).