The Ideal of Female Beauty in Greek Tombstone Inscriptions and Writings of Early Christian Authors

Some Remarks and Examples

Andrea Korečková

Reformed Christian Church , Słowacja
https://orcid.org/0000-0003-1103-9675


Abstrakt

The extant remains from both Classical and Hellenistic periods portray a body of a Greek woman in all its beauty. They do not cover what was once revealed. On the contrary, they bring the female beauty to the centre of attention. This freedom of expression gradually disappears and a body is exposed only when portraying a woman with colourful past to show her failures. This paper introduces Greek tombstone inscriptions that captured female beauty for the future generations. Upon this, a question arises: what do these inscriptions mean to a casual reader? What is their purpose? What value did a beautiful woman have in the ancient society? Was she somewhat different from those around her? How did emerging Christianity react to the Greek ideal of beauty? What ideas were adopted and what ideas were firmly rejected? These and many other questions have arisen during the study of the inscriptions that engage people even today.  

Słowa kluczowe:

grave stones; inscriptions; beauty; woman; Jesus



ARNOLD, Dorothea , The Royal Women of Amarna: Images of Beauty from Ancient Egypt, Metropolitan Museum of Art, New York, 1996

BUDIN, Lynn – TURFA, Jean M. (ED.), Women in Antiquity: Real Women across the Ancient World (Rewriting Antiquity), Routledge, New York, 2016

CONZE, A. – HIRSCHFELD, O. (ED.), Archaeologisch-epigraphische Mittheilungen aus Oesterreich, bis 7.1883

GEFFCKEN, Johannes, Stimmen der Griechen am Grabe, Hamburg-Leipzig, L. Voss, 1893

JALABERT, Louis – MOUTERDE, René (ED.), Inscriptions grecques et latines de la Syrie, III,1. Région de l'Amanus. Antioche, Paris 1950 ( IGLSyr.)

JALABERT, Louis – MOUTERDE, René (ED.), Inscriptions grecques et latines de la Syrie, III,2. Antiochène, Paris 1953 ( IGLSyr.)

KAIBEL, Georgius, Epigrammata Graeca ex lapidibus conlecta, Berlin, Apud G. Reimer,

KAIBEL, Georgius (ED.), Inscriptiones Graecae, XIV. Inscriptiones Siciliae et Italiae, additis Galliae, Hispaniae, Britanniae, Germaniae inscriptionibus, Berlin, 1890 (IG XIV)

KAUFMANN, C. M., Handbuch der altchristlichen Epigraphik, Freiburg i.B. 1917

KIRCHNER, Johannes (ED.), Inscriptiones Graece (1873ff), (IG II/III >II2): Inscriptiones

Atticae Euclidis anno posteriores – Tituli sepulcrales, Chicago, 1974

KOLBE, Walter (ED.), Inscriptiones Graecae, V,1. Inscriptiones Laconiae et Messeniae, Berlin 1913 (IG V1)

KOREČKOVÁ, Andrea, Príčiny úmrtia antických žien, Testimonium fidei (1/2014), vol. 2

KOREČKOVÁ, Andrea, Žena a smrť [Woman and Death], Habilitation thesis (before completion)

LEFEBURE, M. G., Recueil des inscriptions grecques-chrétiennes d´Egypte, 1908

LIDDELL, Henry G. - SCOTT, Robert, Greek-English Lexicon, Harper Brother, New York, 1897

MAYORDOMO, Moisés, Möglichkeiten und Grenzen einer neutestamentlich orientierten

Tugendethik, ThZ 64 (2008)

MILNE, J. G., Greek Inscriptions, Oxford, 1905

NOVOTNÝ, Adolf, Biblický slovník, Kalich, Praha, 1956

PANCZOVÁ, Helena, Grécko – slovenský slovník od Homéra po kresťanských autorov,

Lingea, Bratislava, 2012

PANCZOVÁ, Helena, O nepravej ženskej kráse, Dobrá kniha, Bratislava 2007

PEEK, Werner, Griechische Vers-Inschriften I: Grab-Epigramme, Berlin, Akademie Verlag,

(GV)

PERES, Imre, Griechische Grabinschriften und neutestamentliche Eschatologie, WUNT 157, Mohr Siebeck, Tübingen 2003

REDFORD, D. B. (ED.), The Oxford Encyclopedia of Ancient Egypt, 1. vol., Oxford University Press 2001

SANDERS, Boykin, Imitating Paul: 1 Cor 4:16, Harvard Theological Review (4/1981) vol. 74

SVOBODA, Ludvík, Encyklopedie antiky, Academia, Praha, 1973

VERNANT, Jean P. (ED.), Řecký člověk a jeho svět, Vyšehrad, Praha, 2005

M. J. WILKINS, Imitate, Imitators, In: D. N. Freedman (ED.): The Anchor Yale Bible Dictionary, 3. vol., Doubleday, New York 1996

WYPUSTEK, A., Images of Eternal Beauty in Funerary Verse Inscriptions of the Hellenistic and Greco-Roman Periods, Brill, Leiden-Boston 2013

ZAMAROVSKÝ, Vojtech, Bohovia a hrdinovia antických bájí, Perfekt, Bratislava, 1998


Opublikowane
2019-03-12


Korečková, A. (2019). The Ideal of Female Beauty in Greek Tombstone Inscriptions and Writings of Early Christian Authors. The Biblical Annals, 9(2), 397–412. https://doi.org/10.31743/biban.4203

Andrea Korečková  andrea.koreckova@gmail.com
Reformed Christian Church https://orcid.org/0000-0003-1103-9675



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).