Czy bibliści pamiętają jeszcze o szatanie?
Bartłomiej Mateusz Sokal
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , PolskaAbstrakt
The following paper aims to respond to some questions raised by L. Misiarczyk in his paper.2 Firstly, the author refers an opinion concerning shortage of studies about demonology and exorcisms in New Testament within Polish theological literature. The second part contains an analysis of the behavior of possessed people as described in New Testament accounts. Third part of the study endeavors to answer a question why the Gospel of John and Paul’s Letters do not mention demoniac possessions and exorcisms. Fourth chapter attempts to describe biblical anthropology that could help to understand whether biblical authors distinguished possessions from mental or physical maladies. Fifth and concluding part discusses suggestion of three possible ways of structuring the texts describing demons. While refuting some of the theses expressed by L. Misiarczyk, the paper underlines a number of valuable assets and topics presented by the author, that yet need to be discussed and reviewed.
Słowa kluczowe:
possession, exorcisms, daemons, New TestamentBibliografia
Bates, M. W., „Why Do the Seven Sons of Sceva Fail? Exorcism, Magic, and Oath Enforcement in Acts 19,13-17”, RB 118/3 (2011) 408-421;
Dendys, R., „Szatan jako przeciwnik Boga i ludzi”, Jawicie się jako źródła światła w świecie (Flp 2,15) (red. T. M. Dąbek) (Kraków 2010) 131-147;
Kasiłowski, P., „O demonach i egzorcyzmach w Biblii”, PP 127/3 (2010) 19-30; Muszyński, H., „Uzdrowienia opętanych”, w: Studio lectionem facere (red. S. Łach – J. Szlaga) (Materiały pomocnicze dla seminariów i ćwiczeń z biblistyki; Lublin 1980) 159-164;
Napora, K., „Wyjdź z niego! Egzorcyzmy w starożytnej Mezopotamii, w Biblii Hebrajskiej oraz w posłudze Jezusa Chrystusa”, Sympozjum 18/2/25 (2013) 9-28;
Witmer, A., Jesus, the Galilean Exorcist. His Exorcisms in Social and Political Context (Library of New Testament Studies. Library of the Historical Jesus Studies 10; London 2012);
Wojciechowski, M., „Healings or Exorcisms? Evil Spirits as Impersonal Powers in the Gospels”, Biblica et Patristica Thoruniensia 7/4 (2014) 65-76; (Crossref)
Woźniak, J., „Szatan w Starym Testamencie. Uwagi historyczno-filologiczne”, Słowo jego płonęło jak pochodnia (Syr 48,1). Fs. T. Brzegowy (red. P. Łabuda) (Tarnów 2011) 329-340. (Crossref)
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
- Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy. - Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
- Wydawca może udzielać sublicencji.
- Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).






