Il paradiso perduto: Genesi 2–3, un racconto a doppia conclusione?

Barbara Rzepka

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii, Instytut Nauk Biblijnych. , Włochy



Abstrakt

Repetition in Bible narratives is very often a sign for scholars to identify in
the text the presence either of a doublet or of different sources. One of the examples is the end of the story of the Creation, the lost Paradise (Gen 2–3). This article analyses the conclusion of the story (Gen 3:23-24) trying to answer the question: Is Genesis 2–3, a narrative with a double conclusion? The analysis is divided into four sections, complementary to each other. The first part of the research has a preliminary character, dedicated to the delimitation of the text. The second part compares Gen 3:23 and Gen 3:24, at the level of style and content; the third part concerns the comparison between Gen 3:23-24 and other narratives in the Bible that possess a similar concluding structure. Finally, the forth part is dedicated to the study of the legal meaning of two particular verbs šlh (send away) and grš (drive out) and other legal aspects of the narrative in Gen 3.

Słowa kluczowe:

Gen 2–3, Gen 3, 23-24, expulsion from Eden, double conclusion, lost Paradise

Instytucje wspierające:




Opublikowane
2015-11-23


Rzepka, B. (2015). Il paradiso perduto: Genesi 2–3, un racconto a doppia conclusione?. The Biblical Annals, 5(1), 9–36. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/450

Barbara Rzepka  barbarabasmon@yahoo.it
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii, Instytut Nauk Biblijnych.

Dzieło Łukaszowe,

Historyczność Jezusa i Ewangelii.

Septuaginta




Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).