Venite adoremus Dominum Regem (Salmo 95)

Stanisław Bazyliński

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii, Instytut Nauk Biblijnych. , Włochy



Abstrakt

Psalm 95, a liturgical hymn to Yhwh-King, is a coherent literary composition.
Its seemingly heterogeneous features converge in the solemn worship of the
divine kingship. The exaltation of God by the cultic assembly in the Jerusalem temple
consists of praise (vv.1-5) and of adoration (vv.6-11). The rationale of tôdâ resides in the greatness and sovereignty of the Creator who rules over the entire world. The motive for proskynesis is threefold: (1) the covenant between the Fashioner of Israel and his people, (2) an exhortation to be docile to Yhwh’s voice and (3) an admonition to avoid stubbornness, a mistake made by the Meriba generation.

Słowa kluczowe:

liturgical hymn to Yhwh-King, coherent literary composition, kingship of God, mighty greatness of Yhwh, praise, adoration

Instytucje wspierające:




Opublikowane
2015-11-23


Bazyliński, S. (2015). Venite adoremus Dominum Regem (Salmo 95). The Biblical Annals, 5(1), 37–57. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/455

Stanisław Bazyliński  bazylinski@biblico.it
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii, Instytut Nauk Biblijnych.

Dzieło Łukaszowe,

Historyczność Jezusa i Ewangelii.

Septuaginta




Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).