‘Shall I Offer My Eldest Son?’ (Mi. 6:7)

Edward Lipiński

Leuven University , Belgia



Abstrakt

Leaving aside the speculations about the alleged god Molech, who does not
belong to the Bible, but only to the history of biblical studies, the article deals with
a few passages referring to child sacrifices. Starting from Mi. 6:7, which shows that the molk-offering was a particular form of Yahwistic cult, practiced in the 8th-7th centuries B.C., a distinction is made between an old belief that the first-born should be ‘given’ to the deity and the accomplishment of an unfortunate vow. Among the passages examined are Ex. 22:28-29; 34:19, and Judg. 11. More attention is paid to Lev. 20:2-5 and to Isa. 30:33, where the image of a sacrificed victim ready to be burnt is applied to Assyria. Since the question cannot be studied historically without using non-biblical sources, the article also refers to related Phoenician, Punic, and Latin texts. It examines the etymology of the words molek and tophet, as well as the particular meaning of gēr in the 8th-7th centuries B.C.

Słowa kluczowe:

molk-sacrifice, first-born, substitution offer, cultic use of nātan, ‘am hā’āreṣ, gēr

Instytucje wspierające:




Opublikowane
2015-11-23


Lipiński, E. (2015). ‘Shall I Offer My Eldest Son?’ (Mi. 6:7). The Biblical Annals, 5(1), 95–109. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/464

Edward Lipiński  elip@telenet.be
Leuven University



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).