Genealogie Księgi Rodzaju

Dariusz Dziadosz

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Teologii. Instytut Nauk Biblijnych. , Polska



Abstrakt

Most readers of Scripture do not normally consider genealogies among its more exciting parts. Their virtual dismissal by most lay readers contrasts sharply with biblical scholar's obsession with them. For the latter, genealogy may be more fascinating than narrative, because of the historical curiosity that most biblical scholars bring to the text. Of the opening eleven chapters of Genesis, two are exclusively dedicated to genealogical concerns - chapter 5 and chapter 10. Chapter 5 traces the genealogical lineage from Adam to Noah. Chapter 10 focuses on the three sons of Noah and their respective descendants, and the place where each of them settled. Similarly to the narrative account, the two lists serve as evidence of God's blessing upon these antediluvian patriarchs and upon the genealogical line that leads down to Abraham. Such a blessing is manifested in chronological succession (ch. 5) and territorial expansion (ch. 10).

Słowa kluczowe:

Rdz 5, 1-32, Rdz 10, genealogie, tablica narodów, pokolenia przepotopowe

Instytucje wspierające:



Pobierz

Opublikowane
2015-11-04


Dziadosz, D. (2015). Genealogie Księgi Rodzaju. The Biblical Annals, 1(1), 5–38. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/591

Dariusz Dziadosz  krzysztof.mielcarek@kul.pl
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Teologii. Instytut Nauk Biblijnych.

Dzieło Łukaszowe,

Historyczność Jezusa i Ewangelii.

Septuaginta




Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).