Retoryka i socjo-retoryka w lekturze tekstów Nowego Testamentu Cz. 1: Retoryka i nowe podejście do tradycji ustnej

Marcin Kowalski

Instytut Nauk Biblijnych KUL , Polska



Abstrakt

In the present article the author argues for the usefulness and importance of rhetoric and socio-rhetoric in reading the New testament texts. Part I is dedicated to the rhetorical approach. The point of departure are the remarks of Pontifical Biblical Commission on the questionable rhetorical education of biblical authors, on may kinds of rhetoric, and on the limited applicability of rhetoric to the analysis of biblical text. The author answers the objections raised against the rhetorical method and argues for the use of Greco-Roman rhetoric as the compositional instrument closest to the cultural milieu of the New Testament authors. The Greco-Roman rhetoric presents itself as the best tool to explore the texture of biblical writings characterized by high residual orality. To substantiate it, the author shows the recent change of paradigm in the approach to the oral tradition and textuality in the Bible. Part I of the article finishes with the elaboration and exposition of the basic steps of rhetorical analysis proposed by George A. Kennedy.

Słowa kluczowe:

retoryka grecko-rzymska, Nowa Retoryka, retoryka semicka, oralność, tradycja ustna, tekstualność, krytyka retoryczna, dispositio, sytuacja retoryczna

Instytucje wspierające:



Pobierz

Opublikowane
2016-10-06


Kowalski, M. (2016). Retoryka i socjo-retoryka w lekturze tekstów Nowego Testamentu Cz. 1: Retoryka i nowe podejście do tradycji ustnej. The Biblical Annals, 6(4), 611–654. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/867

Marcin Kowalski  xmkowal@gmail.com
Instytut Nauk Biblijnych KUL



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).