Dialog z interesariuszami jako podstawowy element współczesnych standardów etyki biznesu. Próba pogłębienia argumentacji etycznej

Robert SROKA

Katedra Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie, Akademia Leona Koźmińskiego, Akademia Leona Koźmińskiego, ul. Jagiellońska 57/59, 03-301 Warszawa , Polska



Abstrakt

Wiele współczesnych przewodników, norm i wytycznych opracowywanych w obszarze etyki biznesu, na przykład: Norma ISO 26000 dotycząca społecznej odpowiedzialności organizacji, w tym organizacji biznesowych, Strategia Komisji Europejskiej w kwestii społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, międzynarodowa norma AccountAbility 8000 określająca wymagania społecznej odpowiedzialności organizacji biznesowej, zalecenia formułowane w ramach Global Reporting Initiative, czyli wytyczne sprawozdawania informacji niefinansowych przez firmy, czy też wytyczne Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczące biznesu i praw człowieka, wskazuje, że rozmowa z interesariuszami prowadząca do poznania ich oczekiwań wobec przedsiębiorstwa umożliwia budowanie etycznej struktury biznesu. Jeśli przedsiębiorstwa i firmy pragną działać w sposób zgodny ze standardami etyki, nie mogą samodzielnie decydować o tym, jakich norm etycznych przestrzegać oraz których obszarów ich działalności normy te powinny dotyczyć. Postępowanie etyczne w biznesie to odpowiadanie na realne potrzeby interesariuszy, nie zaś podejmowanie wyłącznie takich działań, które są wygodne i bezpieczne dla firmy.
Wymienione międzynarodowe standardy i wytyczne dotyczące etyki biznesu wskazują na konieczność prowadzenia dialogu z interesariuszami, nie zawierają jednak pogłębionej argumentacji etycznej. Celem artykułu jest wzmocnienie tej argumentacji i ukazanie moralnego kontekstu wymogu prowadzenia dialogu z interesariuszami, stanowiącego tak istotny element standardów etyki biznesu.

Słowa kluczowe:

etyka biznesu, dialog z interesariuszami, standardy etyczne

Pobierz


Opublikowane
2020-09-27


SROKA, R. (2020). Dialog z interesariuszami jako podstawowy element współczesnych standardów etyki biznesu. Próba pogłębienia argumentacji etycznej. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 33(1 (129). Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ethos/article/view/11039

Robert SROKA 
Katedra Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie, Akademia Leona Koźmińskiego, Akademia Leona Koźmińskiego, ul. Jagiellońska 57/59, 03-301 Warszawa