Kultura filmowa w okupowanej Korei w latach 1910-1945

Krzysztof LOSKA

Katedra Teorii i Antropologii Filmu, Instytut Sztuk Audiowizualnych, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński, ul. Łojasiewicza 4, 30-348 Kraków, Poland , Polska
https://orcid.org/0000-0003-4078-798X


Abstrakt

Wychodząc z założenia, że japoński kolonializm nie ograniczał się do podboju militarnego, lecz wiązał się z realizacją określonego projektu kulturowego, zmierzającego do stworzenia panazjatyckiej wspólnoty politycznej, autor artykułu zamierza wykazać, że kino stanowiło jedno z podstawowych narzędzi pozwalających na propagowanie wizji nowego porządku w Azji Wschodniej. Analizując kulturę filmową okresu kolonialnego (1910-1945), zwraca uwagę na ukryte sprzeczności wewnątrz pozornie homogenicznego projektu, uwzględnia szereg aspektów wykraczających poza treść i formę dzieła, jak system produkcji i dystrybucji (np. współpraca wytwórni japońskich z koreańskimi), organizacja pokazów, recepcja (głosy krytyków), wpływ czynników politycznych (cenzury, prawa filmowego) oraz oddziaływanie społeczne. Przedmiotem analizy są zarówno filmy dokumentalne, jak i fabularne – zwłaszcza promujące ochotniczą służbę w armii cesarskiej – które nie pozostawiają wątpliwości co do propagandowego charakteru ówczesnej produkcji.

Słowa kluczowe:

kolonializm, kultura filmowa, II wojna światowa, kino koreańskie, okupacja japońska

Pobierz


Opublikowane
2021-06-13


LOSKA, K. (2021). Kultura filmowa w okupowanej Korei w latach 1910-1945. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 33(4 (132). https://doi.org/10.12887/33-2020-4-132-18

Krzysztof LOSKA 
Katedra Teorii i Antropologii Filmu, Instytut Sztuk Audiowizualnych, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński, ul. Łojasiewicza 4, 30-348 Kraków, Poland https://orcid.org/0000-0003-4078-798X