Język i nowe media w dobie postprawdy. Ujęcie teleepistemologiczne
Tomasz WALCZYK
Katedra Ontologii i Epistemologii, Instytut Filozofii, Wydział Filozofii i Socjologii, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Plac Marii Curie-Skłodowskiej 4, 20-031, Lublin , Polskahttps://orcid.org/0000-0002-4858-7336
Abstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie sformułowanej przez Lva Manovicha koncepcji języka nowych mediów w kontekście zjawiska określanego jako postprawda. Zadanie to wiąże się ze wskazaniem relacji między właściwościami nowych mediów a wzrostem znaczenia niepożądanych zjawisk, takich jak fake newsy czy bańki informacyjne. Wymienione zjawiska wpływają na rzetelność publikowanych informacji, a także ujawniają rolę algorytmów w profilowaniu treści prezentowanych użytkownikom. Wnioski z prowadzonych analiz wspierane są wynikami badań z zakresu teleepistemologii i epistemologii społecznej.
Słowa kluczowe:
nowe media, język, postprawda, fake news, bańka informacyjna, teleepistemologia, epistemologia społecznaWALCZYK, T. (2021). Język i nowe media w dobie postprawdy. Ujęcie teleepistemologiczne. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 34(2 (134). Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ethos/article/view/13439
Tomasz WALCZYK
Katedra Ontologii i Epistemologii, Instytut Filozofii, Wydział Filozofii i Socjologii, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Plac Marii Curie-Skłodowskiej 4, 20-031, Lublin https://orcid.org/0000-0002-4858-7336
Katedra Ontologii i Epistemologii, Instytut Filozofii, Wydział Filozofii i Socjologii, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Plac Marii Curie-Skłodowskiej 4, 20-031, Lublin https://orcid.org/0000-0002-4858-7336