Pamięć wobec traumy. O osobach z niepełnosprawnością w literaturze współczesnej
Andrzej BORKOWSKI
Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa, Wydział Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, ul. Żytnia 39, 08-110 Siedlce , Polskahttps://orcid.org/0000-0002-0003-4468
Abstrakt
Prezentowany artykuł objaśnia funkcję i znaczenie pamięci w procesie odbudowy kondycji fizycznej, psychicznej oraz duchowej osób, które uległy poważnemu wypadkowi lub też doświadczyły ciężkiej choroby. Analizie poddano nie tylko sposób działania pamięci po traumie, ale też skoncentrowano się na próbie wyjaśnienia jej roli w żmudnym procesie dochodzenia do zdrowia bohatera z niepełnosprawnością. Do badań wybrano pogłębione – w opinii autora – kulturowo i myślowo utwory wspomnieniowe z kręgu literatury europejskiej oraz polskiej (Heidi Hassenmüller, Zbigniewa M. Nowaka, Julie Sheldon i Lucy Elphinstone, Maxa Sinclaira). Jak ukazują dzieje bohaterów tych utworów, pamięć pełni niezwykle ważną rolę w procesie dochodzenia do zdrowia osób po traumie. Pozwala czerpać z pozytywnych zasobów historii jej życia (jak dzieciństwo, rodzina, przyjaźnie) i umożliwia przywoływanie wspomnień, które – odpowiednio przepracowane – nadają sens ludzkiemu życiu.
Słowa kluczowe:
niepełnosprawność, literatura współczesna, trauma, pamięć, hermeneutyka, sacrumInstytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa, Wydział Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, ul. Żytnia 39, 08-110 Siedlce https://orcid.org/0000-0002-0003-4468