Nauczyciele wobec różnych odmian języka angielskiego. Minikorpusy językowe samodzielnie przygotowywane przez nauczycieli jako sposób podnoszenia świadomości zróżnicowania współczesnego języka angielskiego

Jarosław KRAJKA

Katedra Lingwistyki Stosowanej, Instytut Neofilologii, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4a, 20-031 Lublin , Polska


Abstrakt

Metodyka nauczania języków obcych poświęca dużo uwagi umiejętnościom nauczycielskim w wielu obszarach, jednak dopiero w ostatnich latach dużo większy nacisk zaczęto kłaść na autonomię nauczyciela w wielu sferach nauczania. Między innymi, wraz ze zmianą roli języka angielskiego i rozpowszechnieniem jego odmian regionalnych (tzw. World Englishes lub New Englishes), wyzwaniem dla nauczyciela okazało się wprowadzanie tych elementów do procesu nauczania w sposób niezaburzający ugruntowanego u uczniów standardu językowego. Do zadań nauczyciela należy, między innymi, budowanie wśród uczniów postaw tolerancji, otwartości i wrażliwości na różnorodność kulturową i dialektalną języka angielskiego, zarówno wśród rodzimych, jak i nienatywnych jego użytkowników.
Celem artykułu jest zaprezentowanie badania mającego na celu stworzenie środowiska służącego autonomizacji studentów-przyszłych nauczycieli języków obcych w procesie poznawania specyfiki języka angielskiego jako języka globalnego. W szczególności ewaluacji poddane zostały dwie wybrane metody rozwijania świadomości językowo-kulturowej przyszłych nauczycieli, a mianowicie opracowywanie autorskich planów lekcji i tworzenie własnego minikorpusu językowego – obie w oparciu o wybraną niestandardową odmianę języka angielskiego.

Słowa kluczowe:

uczenie się w oparciu o dane językowe, językoznawstwo korpusowe, kształcenie nauczycieli języków obcych, przygotowanie materiałów dydaktycznych

Pobierz


Opublikowane
2022-06-29


KRAJKA, J. (2022). Nauczyciele wobec różnych odmian języka angielskiego. Minikorpusy językowe samodzielnie przygotowywane przez nauczycieli jako sposób podnoszenia świadomości zróżnicowania współczesnego języka angielskiego . Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 34(4 (136). https://doi.org/10.12887/34-2021-4-136-07

Jarosław KRAJKA 
Katedra Lingwistyki Stosowanej, Instytut Neofilologii, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4a, 20-031 Lublin



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.