Pamięć i zapomnienie o arcydziełach. Przypadek Josepha Malègue’a
Marta KWAŚNICKA
Instytut Literatury, ul. Smoleńsk 20/12, 31-112 Kraków , Polskahttps://orcid.org/0000-0002-8523-234X
Abstrakt
Pod koniec życia Andrzej Kijowski, krytyk literacki i pisarz, powrócił do praktykowania wiary katolickiej. Dociekliwość neofity połączona z dogłębnym rozumieniem fenomenu twórczości literackiej pozwoliła mu na stworzenie oryginalnej teorii dotyczącej związku pomiędzy literaturą a religią. Podejście polskiego krytyka było częściowo zbieżne z postsekularnymi teoriami formułowanymi o wiele później przez Charlesa Taylora czy Garhama Warda. Kijowski wypracował jednak swoje stanowisko samodzielnie, opierając się na tekstach Józefa Tischnera, Christophera Dawsona i innych. Autorka artykułu analizuje eseje Kijowskiego zamieszczone w zbiorze Tropy (1986), publikowane oraz niepublikowane fragmenty jego dziennika z lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, a także notatki z tego okresu, rekonstruując zapomniany nurt polskiej krytyki literackiej. Celem artykułu jest wyjazanie, że punkt widzenia Kijowskiego różnił się od sakrologii literackiej – autor Tropów pod wieloma względami antycypował późniejsze teorie postsekularne, pozostając przy tym myślicielem ortodoksyjnie katolickim.
Przygotowanie tego artykułu zostało sfinansowane ze środków z grantu Narodowego Centrum Nauki (nr umowy UMO-2018/31/B/HS1/02050) przeznaczonych na realizację projektu badawczego Między sekularyzacją a reformą. Racjonalizm religijny końca XVII wieku i epoki Oświecenia w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Słowa kluczowe:
postsekularyzm, katolicyzm, Andrzej Kijowski, krytyka literacka, religiaInstytut Literatury, ul. Smoleńsk 20/12, 31-112 Kraków https://orcid.org/0000-0002-8523-234X