Mariaż dwóch światów. Quasi-chrześcijańska wizja ewolucji człowieka i kosmosu w „Pieśniach Hyperiona” Dana Simmonsa

Grzegorz TRĘBICKI

Zakład Literatur Obcych, Instytut Literaturoznawstwa, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, ul. Uniwersytecka 17, 25-405 Kielce , Polska
https://orcid.org/0000-0001-6740-8922


Abstrakt

„Pieśni Hyperiona” uznanego amerykańskiego pisarza Dana Simmonsa to jedno z najwybitniejszych osiągnięć „twardej” science fiction, opublikowanych w ostatnich dziesięcioleciach. Stanowią one zakrojoną na iście epicką skalę opowieść o walce garstki bohaterów ze sztucznymi inteligencjami TechnoCentrum o przyszły kształt wszechświata. Zarazem jest to jedno ze stosunkowo nielicznych dzieł SF podejmujących próbę swoistej fuzji rzeczywistości fizycznej i metafizycznej, w znaczącym stopniu posługując się przy tym elementami filozofii chrześcijańskiej. Niniejszy artykuł stanowi krótką analizę powyższych motywów.

Słowa kluczowe:

literatura fantastyczno-naukowa, sztuczne inteligencje, Dan Simmons, cykl hyperioński, eschatologia, ontologia, fizyka kwantowa, ewolucja wszechświata

Pobierz


Opublikowane
2023-12-31


TRĘBICKI, G. (2023). Mariaż dwóch światów. Quasi-chrześcijańska wizja ewolucji człowieka i kosmosu w „Pieśniach Hyperiona” Dana Simmonsa. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 36(4 (144). https://doi.org/10.12887/36-2023-4-144-09

Grzegorz TRĘBICKI 
Zakład Literatur Obcych, Instytut Literaturoznawstwa, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, ul. Uniwersytecka 17, 25-405 Kielce https://orcid.org/0000-0001-6740-8922



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.