(Nie)autentyczność Bycia-z. Virginia Woolf i świadomość zbiorowa

Małgorzata HOŁDA

Zakład Literatury i Kultury Brytyjskiej, Instytut Anglistyki, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź , Polska
https://orcid.org/0000-0003-3772-6297


Abstrakt

Twórczość Virginii Woolf charakteryzuje się przesuwaniem akcentu w zainteresowaniach powieściopisarki ze świadomości indywidualnej w kierunku świadomości zbiorowej. Najwybitniejsze powieści Woolf, Do latarni morskiej i Pani Dalloway, są przykładami jej koncentracji przede wszystkim na świadomości indywidualnej, podczas gdy późniejsze powieści pisarki, Fale i Między aktami, ukazują stopniowo pogłębiającą się eksplorację znaczenia świadomości zbiorowej. W Między aktami, wnikając w dychotomię jedności i wyobcowania, Woolf poddaje refleksji skomplikowaną naturę świadomości zbiorowej. Jednocześnie powieściopisarka zachęca do postrzegania autentyczności i nieautentyczności bycia-z w ich wzajemnym przenikaniu się, które głęboko wyraża kondycję ludzką. Ontologiczne pytanie o Dasein znajduje się w centrum binarnych opozycji przywoływanych przez Woolf, takich jak wspólnota i odrębność, autentyczność i nieautentyczność, prawda i fałsz. Proponując w artykule hermeneutyczno-fenomenologiczne studium dialektyki jednostkowości i zbiorowości, czerpię z podobieństw między filozofią egzystencji Virginii Woolf a filozoficzną hermeneutyką Martina Heideggera, a w szczególności jego rozumieniem prawdy (aletheia). W artykule skupiam się na zazębiającej się naturze społecznych (zewnętrznych) i osobistych (wewnętrznych) znaczeń rozproszenia, zawartych w lakonicznym, ale przemawiającym stwierdzeniu w powieści Między aktami: „Jesteśmy rozproszeni”.

Słowa kluczowe:

kolektywność, świadomość, Martin Heidegger, Virginia Wolf, autentyczność

Pobierz


Opublikowane
2024-06-26


HOŁDA, M. (2024). (Nie)autentyczność Bycia-z. Virginia Woolf i świadomość zbiorowa. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 37(2 (146). https://doi.org/10.12887/37-2024-2-146-05

Małgorzata HOŁDA 
Zakład Literatury i Kultury Brytyjskiej, Instytut Anglistyki, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź https://orcid.org/0000-0003-3772-6297



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.