Muzyka w dialogu z Bogiem. Kompozycje religijne Andrzeja Nikodemowicza

Ewa NIDECKA

Instytut Muzyki, Uniwersytet Rzeszowski, ul. Dąbrowskiego 83, 35-040 Rzeszów , Polska
https://orcid.org/0000-0003-1788-3201


Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie specyfiki twórczości Andrzeja Nikodemowicza (1925-2017) jako rezultatu przemyśleń kompozytora i jego relacji z Bogiem. Droga twórcza Nikodemowicza od początku kształtowana była przez tradycję Kościoła katolickiego. Muzyka religijna stanowiła jeden z głównych działów jego twórczości, obejmujący kompozycje do współczesnej poezji religijnej, utwory hymniczne, dzieła o tematyce maryjnej, eschatologicznej i hamartiologicznej. Znaczna liczba kompozycji tego rodzaju wskazuje na przynależność kompozytora do chrześcijańskiego kręgu wartości, będącego wyznacznikiem jego artystycznej drogi. W tym kontekście szczególnie ważny wydaje się ostatni okres aktywności twórczej Nikodemowicza (lata 2010-2016), skoncentrowany na wierze i modlitwie wyrażanej muzyką. Twórczość religijna kompozytora jawi się jako osobliwy dialog z Bogiem.

Słowa kluczowe:

Andrzej Nikodemowicz, polska muzyka religijna, polska muzyka współczesna, wartości chrześcijańskie



Pobierz

Opublikowane
2024-09-29


NIDECKA, E. (2024). Muzyka w dialogu z Bogiem. Kompozycje religijne Andrzeja Nikodemowicza. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 37(3 (147). https://doi.org/10.12887/37-2024-3-147-09

Ewa NIDECKA 
Instytut Muzyki, Uniwersytet Rzeszowski, ul. Dąbrowskiego 83, 35-040 Rzeszów https://orcid.org/0000-0003-1788-3201



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.