Muzyka w dialogu z Bogiem. Kompozycje religijne Andrzeja Nikodemowicza
Ewa NIDECKA
Instytut Muzyki, Uniwersytet Rzeszowski, ul. Dąbrowskiego 83, 35-040 Rzeszów , Polskahttps://orcid.org/0000-0003-1788-3201
Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie specyfiki twórczości Andrzeja Nikodemowicza (1925-2017) jako rezultatu przemyśleń kompozytora i jego relacji z Bogiem. Droga twórcza Nikodemowicza od początku kształtowana była przez tradycję Kościoła katolickiego. Muzyka religijna stanowiła jeden z głównych działów jego twórczości, obejmujący kompozycje do współczesnej poezji religijnej, utwory hymniczne, dzieła o tematyce maryjnej, eschatologicznej i hamartiologicznej. Znaczna liczba kompozycji tego rodzaju wskazuje na przynależność kompozytora do chrześcijańskiego kręgu wartości, będącego wyznacznikiem jego artystycznej drogi. W tym kontekście szczególnie ważny wydaje się ostatni okres aktywności twórczej Nikodemowicza (lata 2010-2016), skoncentrowany na wierze i modlitwie wyrażanej muzyką. Twórczość religijna kompozytora jawi się jako osobliwy dialog z Bogiem.
Słowa kluczowe:
Andrzej Nikodemowicz, polska muzyka religijna, polska muzyka współczesna, wartości chrześcijańskieInstytut Muzyki, Uniwersytet Rzeszowski, ul. Dąbrowskiego 83, 35-040 Rzeszów https://orcid.org/0000-0003-1788-3201