Nikołaj Fiodorow wobec teologii i tradycji prawosławnej. Źródła i perspektywy krytyki
Michał KRUSZELNICKI
Kolegium Studiów Pedagogicznych, Wydział Studiów Stosowanych, Dolnośląska Szkoła Wyższa, ul. Strzegomska 55, 53-611 Wrocław, Poland , PolskaAbstrakt
Tekst stanowi próbę rekonstrukcji i analizy krytyki, z jaką spotkała się „fi lozofi a
wspólnego czynu” Nikołaja Fiodorowa ze strony wielkich rosyjskich teologów
i myślicieli religijnych. Autor artykułu skupia się na klasycznych i najbardziej
znaczących momentach z dziejów krytyki Fiodorowa, uwypukla główne argu
menty krytyków, weryfi kuje zasadność podnoszonych zarzutów, a następnie
rozszerza przestrzeń dociekań o istotne również z jego punktu widzenia wąt
pliwości teologiczne i fi lozofi czne. Analiza kolejnych głosów krytycznych po
zwala dostrzec powtarzający się w ich obrębie schemat argumentacyjny, który
stanowi wyzwanie dla apologetów myśli Fiodorowa. Zamiarem autora artykułu
nie jest jednak deprecjonowanie koncepcji rosyjskiego wizjonera z punktu wi
dzenia „ortodoksyjnego” chrześcijaństwa, lecz raczej przygotowanie gruntu dla
jej przyszłych analiz. Ponadto autor wskazuje, że dopiero po poddaniu projektu
Fiodorowa krytyce fi lozofi cznej i teologicznej możliwe staje się uchwycenie
jego roli dla refl eksji nad aktualnością chrześcijańskiego mitu.
Słowa kluczowe:
Nikołaj Fiodorow, teologia prawosławna, filozofia wspólnego czynu, wskrzeszenie człowiekaKolegium Studiów Pedagogicznych, Wydział Studiów Stosowanych, Dolnośląska Szkoła Wyższa, ul. Strzegomska 55, 53-611 Wrocław, Poland







