Nikołaj Fiodorow wobec teologii i tradycji prawosławnej. Źródła i perspektywy krytyki

Michał KRUSZELNICKI

Kolegium Studiów Pedagogicznych, Wydział Studiów Stosowanych, Dolnośląska Szkoła Wyższa, ul. Strzegomska 55, 53-611 Wrocław, Poland , Polska


Abstrakt

Tekst stanowi próbę rekonstrukcji i analizy krytyki, z jaką spotkała się „fi lozofi a
wspólnego czynu” Nikołaja Fiodorowa ze strony wielkich rosyjskich teologów
i myślicieli religijnych. Autor artykułu skupia się na klasycznych i najbardziej
znaczących momentach z dziejów krytyki Fiodorowa, uwypukla główne argu
menty krytyków, weryfi kuje zasadność podnoszonych zarzutów, a następnie
rozszerza przestrzeń dociekań o istotne również z jego punktu widzenia wąt
pliwości teologiczne i fi lozofi czne. Analiza kolejnych głosów krytycznych po
zwala dostrzec powtarzający się w ich obrębie schemat argumentacyjny, który
stanowi wyzwanie dla apologetów myśli Fiodorowa. Zamiarem autora artykułu
nie jest jednak deprecjonowanie koncepcji rosyjskiego wizjonera z punktu wi
dzenia „ortodoksyjnego” chrześcijaństwa, lecz raczej przygotowanie gruntu dla
jej przyszłych analiz. Ponadto autor wskazuje, że dopiero po poddaniu projektu
Fiodorowa krytyce fi lozofi cznej i teologicznej możliwe staje się uchwycenie
jego roli dla refl eksji nad aktualnością chrześcijańskiego mitu.

Słowa kluczowe:

Nikołaj Fiodorow, teologia prawosławna, filozofia wspólnego czynu, wskrzeszenie człowieka



Pobierz

Opublikowane
2022-06-30


KRUSZELNICKI, M. . (2022). Nikołaj Fiodorow wobec teologii i tradycji prawosławnej. Źródła i perspektywy krytyki. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 35(2 (138), 48–79. https://doi.org/10.12887/35-2022-2-138-06

Michał KRUSZELNICKI 
Kolegium Studiów Pedagogicznych, Wydział Studiów Stosowanych, Dolnośląska Szkoła Wyższa, ul. Strzegomska 55, 53-611 Wrocław, Poland



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.