Fotokompozycje Ryszarda Horowitza: Obraz jako struktura holistyczna

Maciej T. KOCIUBA

Zakład Logiki i Kognitywistyki, Instytut Filozofii, Wydział Filozofii i Socjologii, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4, 20-031 Lublin , Polska



Abstrakt

Artykuł jest próbą interpretacji fotografii Ryszarda Horowitza. Autor tekstu stawia tezę, że dzieła fotografika są złożonymi strukturami tworzącymi zintegrowane całości. Wiele jego prac składa się z kilku elementów wizualnych w przemyślany sposób ze sobą zestawionych. Siła ich oddziaływania nie sprowadza się jedynie do efektu wizualnego, lecz tkwi głębiej, w złożonych relacjach obrazowych i semantycznych, które zachodzą między ich elementami składowymi. Autor artykułu stosuje własną, holistyczną metodę interpretacji, polegającą na ukazaniu, w jaki sposób poliikoniczna, czyli złożona z wielu elementów kompozycja tworzy zintegrowaną całość. Taka hermeneutyka dzieła plastycznego Horowitza służyć ma ostatecznie odnalezieniu w jego twórczości racjonalnego rdzenia oraz systemu centralnych kategorii i znaczeń.

Słowa kluczowe:

Ryszard Horowitz, fotografia, fotokompozycja, alegoria, symbol, obraz, poznanie obrazowe, holizm

Pobierz


Opublikowane
2020-01-10


KOCIUBA, M. T. (2020). Fotokompozycje Ryszarda Horowitza: Obraz jako struktura holistyczna. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 32(2 (126). Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ethos/article/view/5146

Maciej T. KOCIUBA 
Zakład Logiki i Kognitywistyki, Instytut Filozofii, Wydział Filozofii i Socjologii, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4, 20-031 Lublin