Lux machina, czyli kilka uwag o fotografii i świetle
Tomasz FERENC
Katedra Socjologii Sztuki, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Rewolucji 1905 r., 90-214 Łódź; , PolskaBartłomiej TALAGA
Katedra Fotografii, Wydział Operatorski i Realizacji Telewizyjnej, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera, ul. Targowa 61/63, 90-323 Łódź , PolskaAbstrakt
W tekście przyjmujemy, że wynalezienie fotografii jest konsekwencją rozpoczętych już w starożytności badań nad światłem oraz jego właściwościami. Analizujemy filozoficzne przesłanki prowadzące do wynalezienia fotografii oraz kluczowe dla całego procesu zjawisko powstawania obrazu zachodzące wewnątrz urządzenia zwanego camera obscura. Zwracamy uwagę na różnice między światłem naturalnym a sztucznym oraz na zmieniające się trendy w wykorzystywaniu światła przez fotografów.
Słowa kluczowe:
fotografia, światło, camera obscura, flesz, sztuka, percepcjaFERENC, T., & TALAGA, B. (2020). Lux machina, czyli kilka uwag o fotografii i świetle. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 30(3 (119). Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ethos/article/view/5190
Tomasz FERENC
Katedra Socjologii Sztuki, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Rewolucji 1905 r., 90-214 Łódź;
Katedra Socjologii Sztuki, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Rewolucji 1905 r., 90-214 Łódź;
Bartłomiej TALAGA
Katedra Fotografii, Wydział Operatorski i Realizacji Telewizyjnej, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera, ul. Targowa 61/63, 90-323 Łódź
Katedra Fotografii, Wydział Operatorski i Realizacji Telewizyjnej, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera, ul. Targowa 61/63, 90-323 Łódź