Bezwstydny czy prawdziwy? Lucian Freud – malarz ludzkiego ciała

Mateusz SOLIŃSKI

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, ul. Gdańska 4, 85-006 Bydgoszcz , Polska



Abstrakt

W artykule scharakteryzowana została – w najogólniejszych zarysach – sylwetka twórcza Luciana Freuda. Pod uwagę wzięto prezentację nagiego ciała w jego pracach. W ramach analizy dzieła brytyjskiego malarza poczyniono odniesienia do twórczości tzw. dawnych mistrzów, jak: Matthias Grünewald, Diego Velázquez, Rembrandt van Rijn, Peter Paul Rubens, Frans Hals, John Constable, a przede wszystkim Gustave Courbet. „Zmysłowo-biologiczny” charakter malarstwa Freuda został przeanalizowany w kontekście relacji łączących człowieka jako organizm ze światem zwierząt, a także bezpośredniej obecności zwierząt w pracach artysty. W ostatniej części artykułu podjęto próbę oceny dzieła Luciana Freuda w relacji do kategorii wstydu. Analiza została dokonana między innymi przez zwrócenie uwagi na specyfikę metody twórczej brytyjskiego malarza oraz przez odniesienie jego dzieła do myśli egzystencjalistycznej.

Słowa kluczowe:

Lucian Freud, ciało, nagość, wstyd, zmysłowość, realista

Pobierz

Opublikowane
2020-01-12


SOLIŃSKI, M. (2020). Bezwstydny czy prawdziwy? Lucian Freud – malarz ludzkiego ciała. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 30(2 (118). Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ethos/article/view/5204

Mateusz SOLIŃSKI 
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, ul. Gdańska 4, 85-006 Bydgoszcz