„Ciągła melodia naszego życia”. Osobowość, ja i twórczość jako formy istnienia podmiotowego według Henri Bergsona

Filip MAJ

Department of Philosophy, University of Fort Hare, Chris Hani Building, 45 Church Street, East London 7426, Republika Południowej Afryki , Republika Południowej Afryki



Abstrakt

Tekst jest próbą rekonstrukcji koncepcji „ja” i osobowości według Henri’ego Bergsona w świetle jego koncepcji ewolucji twórczej. Pojęcia „ja” i osobowości w filozofii Bergsona pełnią funkcję łączenia i odgraniczania przedmiotowych i podmiotowych aktów ludzkich. Pierwsze z nich określają miejsce ewolucyjnego jednoczenia się „trwania” i „rozwoju” oraz konfliktu między tym, co gatunkowe, a tym, co jednostkowe, drugie zaś mają charakter podmiotowy i pozwalają określać się jako procesy twórczej wolności. Bergsona koncepcja dwóch „ja” (głębokiego i powierzchniowego) jest rozpatrywana jako korespondująca z dwiema koncepcjami twórczości, z ujęciem ewolucyjnym i kreacyjnym.

Słowa kluczowe:

osobowość, ja, ewolucja twórcza, inklinacje, wolność

Pobierz

Opublikowane
2020-01-12


MAJ, F. (2020). „Ciągła melodia naszego życia”. Osobowość, ja i twórczość jako formy istnienia podmiotowego według Henri Bergsona. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 29(4 (116). Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ethos/article/view/5236

Filip MAJ 
Department of Philosophy, University of Fort Hare, Chris Hani Building, 45 Church Street, East London 7426, Republika Południowej Afryki