„Ciągła melodia naszego życia”. Osobowość, ja i twórczość jako formy istnienia podmiotowego według Henri Bergsona
Filip MAJ
Department of Philosophy, University of Fort Hare, Chris Hani Building, 45 Church Street, East London 7426, Republika Południowej Afryki , Republika Południowej AfrykiAbstrakt
Tekst jest próbą rekonstrukcji koncepcji „ja” i osobowości według Henri’ego Bergsona w świetle jego koncepcji ewolucji twórczej. Pojęcia „ja” i osobowości w filozofii Bergsona pełnią funkcję łączenia i odgraniczania przedmiotowych i podmiotowych aktów ludzkich. Pierwsze z nich określają miejsce ewolucyjnego jednoczenia się „trwania” i „rozwoju” oraz konfliktu między tym, co gatunkowe, a tym, co jednostkowe, drugie zaś mają charakter podmiotowy i pozwalają określać się jako procesy twórczej wolności. Bergsona koncepcja dwóch „ja” (głębokiego i powierzchniowego) jest rozpatrywana jako korespondująca z dwiema koncepcjami twórczości, z ujęciem ewolucyjnym i kreacyjnym.
Słowa kluczowe:
osobowość, ja, ewolucja twórcza, inklinacje, wolnośćMAJ, F. (2020). „Ciągła melodia naszego życia”. Osobowość, ja i twórczość jako formy istnienia podmiotowego według Henri Bergsona. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 29(4 (116). Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ethos/article/view/5236
Filip MAJ
Department of Philosophy, University of Fort Hare, Chris Hani Building, 45 Church Street, East London 7426, Republika Południowej Afryki
Department of Philosophy, University of Fort Hare, Chris Hani Building, 45 Church Street, East London 7426, Republika Południowej Afryki