„Ciągła melodia naszego życia”. Osobowość, ja i twórczość jako formy istnienia podmiotowego według Henri Bergsona

Filip MAJ

Department of Philosophy, University of Fort Hare, Chris Hani Building, 45 Church Street, East London 7426, Republika Południowej Afryki , Republika Południowej Afryki



Abstrakt

Tekst jest próbą rekonstrukcji koncepcji „ja” i osobowości według Henri’ego Bergsona w świetle jego koncepcji ewolucji twórczej. Pojęcia „ja” i osobowości w filozofii Bergsona pełnią funkcję łączenia i odgraniczania przedmiotowych i podmiotowych aktów ludzkich. Pierwsze z nich określają miejsce ewolucyjnego jednoczenia się „trwania” i „rozwoju” oraz konfliktu między tym, co gatunkowe, a tym, co jednostkowe, drugie zaś mają charakter podmiotowy i pozwalają określać się jako procesy twórczej wolności. Bergsona koncepcja dwóch „ja” (głębokiego i powierzchniowego) jest rozpatrywana jako korespondująca z dwiema koncepcjami twórczości, z ujęciem ewolucyjnym i kreacyjnym.

Słowa kluczowe:

osobowość, ja, ewolucja twórcza, inklinacje, wolność



Pobierz

Opublikowane
2016-12-30


MAJ, F. (2016). „Ciągła melodia naszego życia”. Osobowość, ja i twórczość jako formy istnienia podmiotowego według Henri Bergsona. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 29(4 (116), 96–110. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ethos/article/view/5236

Filip MAJ 
Department of Philosophy, University of Fort Hare, Chris Hani Building, 45 Church Street, East London 7426, Republika Południowej Afryki



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.