Jak „reklamuje się” Bóg? Jezus jako wizerunek Ojca

Grzegorz STRZELCZYK

Instytut Jana Pawła II , Polska



Abstrakt

Artykuł poświęcony jest analizie jednego z aspektów kwestii wizerunku Boga. Poprzez Wcielenie ten, którego niewidzialność już w Starym Przymierzu była ugruntowanym przekonaniem, wykorzystał swój stworzony wizerunek (człowieka) po to, by Jego wizerunek niestworzony – Logos-Syn – mógł się ujawnić w świecie. Wcielenie – uniżenie do „postaci sługi” – było – ujmując to w nieteologicznych kategoriach – z jednej strony wizerunkową porażką (niezrozumienie prowadzące do ukrzyżowania), z drugiej zaś sukcesem (dla tych, którzy uwierzyli, nowy wizerunek stał się normatywny). Stosując kategorie teologiczne można natomiast powiedzieć, że Wcielenie doprowadziło do relatywizacji przekonania o niewidzialności Boga i otwarło drogę do ujmowania życia chrześcijańskiego jako naśladowania Chrystusa.

Słowa kluczowe:

chrystologia, wizerunek, obraz, widzialność Boga



Pobierz

Opublikowane
2016-06-30


STRZELCZYK, G. (2016). Jak „reklamuje się” Bóg? Jezus jako wizerunek Ojca. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 29(2 (114), 17–28. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ethos/article/view/5288

Grzegorz STRZELCZYK 
Instytut Jana Pawła II



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.