Jak „reklamuje się” Bóg? Jezus jako wizerunek Ojca

Ks. Grzegorz STRZELCZYK

Instytut Jana Pawła II, Wydział Filozofii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-612 Lublin , Polska



Abstrakt

Artykuł poświęcony jest analizie jednego z aspektów kwestii wizerunku Boga. Poprzez Wcielenie ten, którego niewidzialność już w Starym Przymierzu była ugruntowanym przekonaniem, wykorzystał swój stworzony wizerunek (człowieka) po to, by Jego wizerunek niestworzony – Logos-Syn – mógł się ujawnić w świecie. Wcielenie – uniżenie do „postaci sługi” – było – ujmując to w nieteologicznych kategoriach – z jednej strony wizerunkową porażką (niezrozumienie prowadzące do ukrzyżowania), z drugiej zaś sukcesem (dla tych, którzy uwierzyli, nowy wizerunek stał się normatywny). Stosując kategorie teologiczne można natomiast powiedzieć, że Wcielenie doprowadziło do relatywizacji przekonania o niewidzialności Boga i otwarło drogę do ujmowania życia chrześcijańskiego jako naśladowania Chrystusa.

Słowa kluczowe:

chrystologia, wizerunek, obraz, widzialność Boga

Pobierz

Opublikowane
2020-01-16


STRZELCZYK, K. G. (2020). Jak „reklamuje się” Bóg? Jezus jako wizerunek Ojca. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 29(2 (114). Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ethos/article/view/5288

Ks. Grzegorz STRZELCZYK 
Instytut Jana Pawła II, Wydział Filozofii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-612 Lublin