Jak „reklamuje się” Bóg? Jezus jako wizerunek Ojca
Ks. Grzegorz STRZELCZYK
Instytut Jana Pawła II, Wydział Filozofii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-612 Lublin , PolskaAbstrakt
Artykuł poświęcony jest analizie jednego z aspektów kwestii wizerunku Boga. Poprzez Wcielenie ten, którego niewidzialność już w Starym Przymierzu była ugruntowanym przekonaniem, wykorzystał swój stworzony wizerunek (człowieka) po to, by Jego wizerunek niestworzony – Logos-Syn – mógł się ujawnić w świecie. Wcielenie – uniżenie do „postaci sługi” – było – ujmując to w nieteologicznych kategoriach – z jednej strony wizerunkową porażką (niezrozumienie prowadzące do ukrzyżowania), z drugiej zaś sukcesem (dla tych, którzy uwierzyli, nowy wizerunek stał się normatywny). Stosując kategorie teologiczne można natomiast powiedzieć, że Wcielenie doprowadziło do relatywizacji przekonania o niewidzialności Boga i otwarło drogę do ujmowania życia chrześcijańskiego jako naśladowania Chrystusa.
Słowa kluczowe:
chrystologia, wizerunek, obraz, widzialność BogaInstytut Jana Pawła II, Wydział Filozofii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-612 Lublin