Meandry wizualności w prozie Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
Joanna BIELSKA-KRAWCZYK
Zakład Filmu i Kultury Audiowizualnej, Katedra Kulturoznawstwa, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, ul. Fosa Staromiejska 3, 87-100 Toruń , PolskaAbstrakt
Artykuł poświęcony jest kwestiom przeglądowym związanym z widzeniem i wizualnością w prozie Herlinga-Grudzińskiego. Ukazuje funkcje oka i widzenia oraz znaczenia nadawane przez pisarza kreowanym obrazom literackim. Zwraca też uwagę na stylistyki malarskie, stanowiące kontekst dla zrozumienia pewnej eklektyczności warstwy wizualnej prac Grudzińskiego. Na przykładzie fragmentów z opowiadania Wieża prezentuje też sensualne bogactwo stosowanych przez tego autora rozwiązań, koncentrując się na określonym wycinku warsztatu Herlinga i jednocześnie przypominając o celach realizowanych przez niego przy pomocy wybranych zabiegów.
Słowa kluczowe:
oko, widzenie, wizualność, obraz, fokalizacja, sensualność, antropologiczny wymiar sztukiBIELSKA-KRAWCZYK, J. (2020). Meandry wizualności w prozie Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 29(2 (114). Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ethos/article/view/5298
Joanna BIELSKA-KRAWCZYK
Zakład Filmu i Kultury Audiowizualnej, Katedra Kulturoznawstwa, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, ul. Fosa Staromiejska 3, 87-100 Toruń
Zakład Filmu i Kultury Audiowizualnej, Katedra Kulturoznawstwa, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, ul. Fosa Staromiejska 3, 87-100 Toruń