Teologia jako szaleństwo
Ks. Grzegorz STRZELCZYK
Instytut Jana Pawła II, Wydział Filozofii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin , PolskaAbstrakt
Artykuł poświęcony jest analizie niektórych aspektów teologii chrześcijańskiej, w których zdaje się ona być opisywalna terminem „szaleństwo” rozumianym jako „postępowanie wykraczające poza przeciętne normy, zwyczaje”. Owo „przekroczenie” sytuuje się źródłowo w nauczaniu i działalności Jezusa (postrzeganych już przez część Jego współczesnych jako szaleństwo), a przedłużone zostaje w dogmatycznych interpretacjach Jego tożsamości (zwłaszcza w dogmatach o Trójcy i wcieleniu). Oparta na nich teologia zgłasza pretensję do umiejętności poznania Boga (jakkolwiek obwarowanego serią zastrzeżeń), co z kolei może być odczytywane jako szaleństwo we współczesnym kontekście. Co więcej, transgresja w stosunku do zakorzenionych przekonań, czy to epistemologicznych, czy to religijnych, prowadzi w niektórych wypadkach do postaw, które identyfikowane mogą być jako „szaleńcze”. Wydaje się jednak, że w owych przejawach szaleństwa ujawniają się jednocześnie intuicje najbardziej nośne i najbardziej żywotne, decydujące o oryginalności chrześcijańskiej tożsamości, a co za tym idzie – chrześcijańskiej teologii.
Słowa kluczowe:
teologia, szaleństwoInstytut Jana Pawła II, Wydział Filozofii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin