Szaleństwo Saula. Obłęd, opętanie czy polityczna intryga?

Ks. Dariusz DZIADOSZ

Katedra Egzegezy Ksiąg Historycznych i Dydaktycznych Starego Testamentu, Instytut Studiów Biblijnych, Wydział Teologii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin , Polska


Abstrakt

Z pewnością motyw szaleństwa nie należy do wiodących tematów Biblii Hebrajskiej. Teksty Starego Testamentu podchodzą do tej kwestii z wielką ostrożnością, a ich autorzy zdają sobie sprawę ze złożoności tego zjawiska oraz jego ponadnaturalnego pochodzenia. Zazwyczaj Biblia mówi o szaleństwie w jego aspekcie negatywnym, posługując się tym terminem na określenie ludzkich postaw i zachowań, które dziś określamy za pomocą różnego rodzaju dolegliwości i schorzeń: psychicznych, emocjonalno-depresyjnych czy duchowych (opętanie). Biblia za każdym rodzajem emocjonalnego czy osobowościowego niezrównoważenia widzi rękę Boga, który w sobie tylko znanym celu postanawia skutecznie wpłynąć na bieg życia konkretnego człowieka. Doskonałą ilustracją dla tej teologicznej prawdy jest tragiczna historia pierwszego króla Izraela – Saula, którą historyczne źródła biblijne pokazują na różny sposób. Niniejszy artykuł ukazuje społeczno-polityczne, literackie i teologiczne aspekty biblijnej sylwetki syna Kisza widzianej z perspektywy jego obłąkania, odrzucenia i samobójstwa.

Słowa kluczowe:

szaleństwo w Biblii, Saul, Dawid, Pierwsza Księga Samuela, obłąkanie, duch JHWH



Pobierz

Opublikowane
2020-01-28


DZIADOSZ, K. D. (2020). Szaleństwo Saula. Obłęd, opętanie czy polityczna intryga?. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 28(2 (110). https://doi.org/10.12887/28-2015-2-110-04

Ks. Dariusz DZIADOSZ 
Katedra Egzegezy Ksiąg Historycznych i Dydaktycznych Starego Testamentu, Instytut Studiów Biblijnych, Wydział Teologii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin