Dyskutować z artystą, czyli humanistyka w ruinie. Esej nie tylko pro domo sua
Dariusz SKÓRCZEWSKI
Katedra Teorii i Antropologii Literatury, Instytut Filologii Polskiej, Wydział Humanistyczny, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin , PolskaAbstrakt
Esej dotyczy obecnej kondycji nauk humanistycznych w Polsce i perspektywy ich przetrwania w obliczu komercyjno-korporacyjnego podejścia rządu do uniwersytetu, kryzysu nakładów na naukę, kryzysu demograficznego i pogłębiającej się dewaluacji uniwersytetu w obowiązującym dziś, liberalnym modelu kształcenia, zrywającym związek między uniwersytetem a życiem i tożsamością narodu. W sytuacji, jaka panuje w zarządzaniu polską humanistyką na poziomie ministerialnym, jak również uczelnianym, autor dostrzega mentalne skutki postkolonialnego kompleksu niższości oraz pułapki myślenia nominalistycznego, przejawiającego się magiczną wiarą w naprawcze efekty standaryzacji procesu kształcenia.
Słowa kluczowe:
uniwersytet, humanistyka, reforma kształcenia wyższego, finansowanie nauki, edukacja liberalnaSKÓRCZEWSKI, D. (2020). Dyskutować z artystą, czyli humanistyka w ruinie. Esej nie tylko pro domo sua. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 28(1 (109). https://doi.org/10.12887/28-2015-1-109-10
Dariusz SKÓRCZEWSKI
Katedra Teorii i Antropologii Literatury, Instytut Filologii Polskiej, Wydział Humanistyczny, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin
Katedra Teorii i Antropologii Literatury, Instytut Filologii Polskiej, Wydział Humanistyczny, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin