Humanista jako „czytający inaczej”
Magdalena REMBOWSKA-PŁUCIENNIK
Pracownia Poetyki Historycznej, Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa , PolskaAbstrakt
Artykuł zawiera analizę obecnego stanu literaturoznawczych badań nad interpretacją w perspektywie teraźniejszości i przyszłości humanistyki. Autorka umieszcza badany problem w kontekście pojawiających się obecnie nowych obszarów badań, jak badania empiryczne nad czytelnictwem czy nauki kognitywne. Podkreśla potrzebę poszerzenia zakresu badań literackich nad społecznymi i psychologicznymi skutkami czytania oraz doświadczenia czytelniczego, proponuje również konceptualizację uczenia literatury w kategoriach praktyki czytania immersywnego (symulacja), nie zaś wyłącznie krytycznego (interpretacja). W oparciu o wyniki badań empirycznych nad czytelnictwem i kognitywistycznych badań literackich autorka omawia zagadnienie lektury literackiej jako potencjalnego obszaru badań transdyscyplinarnych w obszarze humanistyki.
Słowa kluczowe:
interpretacja, lektura, czytanie, style czytelnicze, empiryczne studia nad czytaniemPracownia Poetyki Historycznej, Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa