Humanista jako „czytający inaczej”

Magdalena REMBOWSKA-PŁUCIENNIK

Pracownia Poetyki Historycznej, Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa , Polska


Abstrakt

Artykuł zawiera analizę obecnego stanu literaturoznawczych badań nad interpretacją w perspektywie teraźniejszości i przyszłości humanistyki. Autorka umieszcza badany problem w kontekście pojawiających się obecnie nowych obszarów badań, jak badania empiryczne nad czytelnictwem czy nauki kognitywne. Podkreśla potrzebę poszerzenia zakresu badań literackich nad społecznymi i psychologicznymi skutkami czytania oraz doświadczenia czytelniczego, proponuje również konceptualizację uczenia literatury w kategoriach praktyki czytania immersywnego (symulacja), nie zaś wyłącznie krytycznego (interpretacja). W oparciu o wyniki badań empirycznych nad czytelnictwem i kognitywistycznych badań literackich autorka omawia zagadnienie lektury literackiej jako potencjalnego obszaru badań transdyscyplinarnych w obszarze humanistyki.

Słowa kluczowe:

interpretacja, lektura, czytanie, style czytelnicze, empiryczne studia nad czytaniem



Pobierz

Opublikowane
2015-03-30


REMBOWSKA-PŁUCIENNIK, M. (2015). Humanista jako „czytający inaczej”. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 28(1 (109). https://doi.org/10.12887/28-2015-1-109-14

Magdalena REMBOWSKA-PŁUCIENNIK 
Pracownia Poetyki Historycznej, Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.