O przyszłości humanistyki (trans. D. Chabrajska)
Catherine MALABOU
Faculty of Arts and Social Sciences, Kingston University, Penrhyn Road, Kingston upon Thames, Surrey KT1 2EE, United Kingdom , Wielka BrytaniaDorota CHABRAJSKA
Instytut Jana Pawła II, Wydział Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin , PolskaAbstrakt
Autorka wskazuje na konieczność zarysowania na nowo granic między dyscyplinami humanistycznymi a nauką w sensie science. Konieczność ta wypływa z faktu, że najbardziej precyzyjne pojęcie granicy powstaje i wyrażane jest dziś w obrębie nauki i nie należy już do obszaru dyscyplin, które stanowią humanistykę. Zdaniem autorki humanistyka, a w szczególności filozofia kontynentalna, zatraciła zdolność precyzyjnego myślenia o swojej własnej plastyczności, a w związku z tym zasadniczego znaczenia nabiera dialog nauk humanistycznych z neurobiologią, w której pojęcie to pojawia się pod nazwą neuroplastyczności. W celu wyjaśnienia konieczności podjęcia tego dialogu przez humanistykę, autorka dokonuje analizy dwóch tekstów poświęconych problemowi przyszłości humanistyki, a mianowicie eseju Michela Foucaulta Czym jest Oświecenie? oraz książki Jacques’a Derridy Uniwersytet bezwarunkowy, i zestawia je z wypowiedzią Immanuela Kanta w ankiecie na temat „Czym jest oświecenie?”, ogłoszonej w roku 1784 przez „Berlinische Monatsschrift”.
Summarized by Dorota Chabrajska
Słowa kluczowe:
humanistyka, przyszłość humanistyki, plastyczność, granica, pogranicze, Michel Foucault, Jacques Derrida, oświecenie, Kant, neuronauka, plastyczność mózguFaculty of Arts and Social Sciences, Kingston University, Penrhyn Road, Kingston upon Thames, Surrey KT1 2EE, United Kingdom
Instytut Jana Pawła II, Wydział Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin