Obraz – kultura – okrucieństwo. Fotografia i współczesna ikonosfera przemocy

Tomasz FERENC

Katedra Socjologii Sztuki, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Rewolucji 1905 r., 90-214 Łódź , Polska


Abstrakt

Relacje obrazu i przemocy należy analizować w różnych teoretycznych perspektywach i kontekstach. Za każdym razem relacja taka przybiera odmienną formę, czemu innemu służy i wywołuje odmienne skutki. Wraz z pojawieniem się fotografii zjawisko przemocy ikonicznej uzyskało nową intensywność. Obraz reprodukowany mechanicznie stał się łatwy do dystrybucji, wprowadzono go do powszechnego, masowego obiegu. Kolejną rewolucyjną zmianę spowodowało upowszechnienie się internetowej sieci. W tekście podjęto próbę zarysowania dynamiki tego kulturowego fenomenu, ukazującą go na przykładzie fotografii artystycznej, pamiątkowej, reklamowej oraz reporterskiej.

Słowa kluczowe:

przemoc, fotografia, sztuka, fotoreportaż, reklama, fotomobbing, Internet

Pobierz

Opublikowane
2020-01-30


FERENC, T. (2020). Obraz – kultura – okrucieństwo. Fotografia i współczesna ikonosfera przemocy. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 27(2 (106). https://doi.org/10.12887/27-2014-2-106-22

Tomasz FERENC 
Katedra Socjologii Sztuki, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Rewolucji 1905 r., 90-214 Łódź