Tradycja, aktualizacja i obrazowanie męki Zbawiciela. Andrzeja Bielawskiego Droga krzyżowa dla zgromadzenia sióstr niepokalanek z Burakowa

Kamil KOPANIA

Zakład Historii Sztuki i Kultury Dawnej, Instytut Historii Sztuki, Wydział Historyczny, Uniwersytet Warszawski, Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa , Polska


Abstrakt

Artykuł jest analizą Drogi Krzyżowej autorstwa Andrzeja Bielawskiego, wykonanej w 1984 roku w technice suchej igły na zlecenie sióstr Niepokalanek z Burakowa pod Warszawą. W toku wywodu starano się dowieść, że artysta, posługując się tradycyjnym, ugruntowanym w ikonografii pasyjnej kanonem scen, stworzył współczesną (w odniesieniu do lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku) i zarazem ponadczasową wizję męki Chrystusa, wolną od przerysowanej symboliki i aż nadto czytelnych metafor. Co więcej, pracując nad cyklem Męki Pańskiej, Bielawski w ciekawy i twórczy sposób odniósł się do sztuki dawnej, przede wszystkim do średniowiecznych sposobów obrazowania cierpień Zbawiciela.

Słowa kluczowe:

Słowa kluczowe: Andrzej Bielawski, Droga krzyżowa, Męka Pańska, Pasja, sztuka lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku


Opublikowane
2020-01-30


KOPANIA, K. (2020). Tradycja, aktualizacja i obrazowanie męki Zbawiciela. Andrzeja Bielawskiego Droga krzyżowa dla zgromadzenia sióstr niepokalanek z Burakowa. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 27(2 (106). https://doi.org/10.12887/27-2014-2-106-23

Kamil KOPANIA 
Zakład Historii Sztuki i Kultury Dawnej, Instytut Historii Sztuki, Wydział Historyczny, Uniwersytet Warszawski, Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa