Muzyka i świętość. Rekonesans

Kinga KIWAŁA

Zakład Analizy i Interpretacji Muzyki, Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego, Instytut Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, Wydział Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej, Akademia Muzyczna, ul. św. Tomasza 43, 31-027 Kraków , Polska


Abstrakt

W artykule omówione zostało zagadnienie relacji między muzyką a świętością (przy założeniu, że źródłem doświadczenia religijnego jest transcendentalne sacrum i numinousm). Tekst zawiera prezentację różnych teoretycznych podejść do możliwości wyrazu sacrum w muzyce. Wbrew niektórym spośród nich jako punkt wyjścia rozważań przyjęto założenie, że sacrum można wyrażać nie tylko w gatunkach typowo religijnych (związanych z ekspresją świętego Słowa), ale również w muzyce z pozoru niezwiązanej z tematyką religijną, na przykład w absolutnej muzyce instrumentalnej. Przyjmując stanowisko Jana Pawła II wyrażone w jego Liście do artystów, zgodnie z którym każde autentyczne dzieło sztuki z natury jest wezwaniem do otwarcia się na Tajemnicę, autorka koncentruje się na próbie wyróżnienia tych jakości muzyki, które ułatwiają jej kategoryzację jako związanej ze świętością.

Słowa kluczowe:

muzyka, sacrum, analiza i interpretacja, muzyka współczesna

Pobierz

Opublikowane
2020-01-30


KIWAŁA, K. (2020). Muzyka i świętość. Rekonesans. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 27(1 (105). https://doi.org/10.12887/27-2014-1-105-14

Kinga KIWAŁA 
Zakład Analizy i Interpretacji Muzyki, Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego, Instytut Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, Wydział Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej, Akademia Muzyczna, ul. św. Tomasza 43, 31-027 Kraków