Współczesny uniwersytet: Tradycja, która buduje przyszłość

Dmytro SHEVCHUK

Prorektor ds. Nauki i Nauczania, Narodowy Uniwersytet „Akademia Ostrogska”, ul. Seminarska 2, 35800 Ostrog, Ukraine , Ukraina


Abstrakt

Odrzucając głoszoną dziś często tezę o upadku tradycji uniwersytetu, autor artykułu podkreśla konieczność oparcia wizji przyszłości tej instytucji na refleksji o jej przeszłości. Na podstawie analizy zarówno historycznych modeli uniwersytetu (średniowiecznej korporacji uczonych, uniwersytetu państwowego, uniwersytetu Humboldtowskiego), jak i jego współczesnych koncepcji (np. tak zwanego uniwersytetu przedsiębiorczego), wskazuje on potrzebę znalezienia równowagi między tradycją akademicką a odpowiadaniem na bieżące wyzwania polityczne, gospodarcze i kulturalne, a także między potrzebami tracących suwerenność państw narodowych a wymogami globalnego rynku. Odwołując się do prac autorów takich, jak Jaroslav Pelikan, Bill Readings, Burton R. Clark, Michael Barber, Katelyn Donnelly, Saada Rizvi, Alasdair MacIntyre i Martha Nussbaum, autor przedstawia uniwersytet jako instytucję, w której tradycja służy budowaniu przyszłości i która prowadzi własną politykę kulturową mającą na celu obronę wolności.

Słowa kluczowe:

kryzys uniwersytetu, transformacja uniwersytetu, szkolnictwo masowe, saga organizacyjna, wolność akademicka

Pobierz


Opublikowane
2020-05-30


SHEVCHUK, D. (2020). Współczesny uniwersytet: Tradycja, która buduje przyszłość. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 32(4 (128). https://doi.org/10.12887/32-2019-4-128-17

Dmytro SHEVCHUK 
Prorektor ds. Nauki i Nauczania, Narodowy Uniwersytet „Akademia Ostrogska”, ul. Seminarska 2, 35800 Ostrog, Ukraine