Utrzymać kontakt z rzeczywistością. O odpowiedzialności pedagogów w epoce postprawdy

Sylwester ZIELKA

Zakład Pedagogiki Ogólnej, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Gdański, ul. Bażyńskiego 4, 80-309 Gdańsk , Polska
https://orcid.org/0000-0001-8406-7429


Abstrakt

Celem tekstu jest zwrócenie uwagi na kwestię odpowiedzialnej edukacji w epoce postprawdy. Realizacja tego celu obejmuje (1) wprowadzenie rozróżnienia między sposobami ujmowania zagadnienia postprawdy, (2) określenie społecznych warunków jej występowania, a także (3) omówienie najczęściej stosowanych sposobów zabezpieczania się przed jej negatywnymi skutkami. Wśród sposobów tych za najskuteczniejszy autor uznaje odpowiedzialną edukację, szeroko omawiając przy tym sposób rozumienia tej odpowiedzialności. Stosując metodę analizy tekstów, bada dostępne sposoby mówienia o postprawdzie i wskazuje na niewystarczalność edukacji medialnej jako techniki demaskowania fałszywych informacji. Podkreśla jednocześnie potrzebę edukacji nastawionej na poszukiwanie prawdy jako dobra wspólnego.

Słowa kluczowe:

edukacja w zakresie wykorzystywania mediów, kłamstwo w debacie publicznej, fałszywa informacja, pseudonauka, sprawdzanie faktów, odpowiedzialna edukacja, prawda jako dobro wspólne, epokoa postprawdy, edukacja w zakresie

Pobierz


Opublikowane
2024-06-26


ZIELKA, S. (2024). Utrzymać kontakt z rzeczywistością. O odpowiedzialności pedagogów w epoce postprawdy. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 37(2 (146). https://doi.org/10.12887/37-2024-2-146-07

Sylwester ZIELKA 
Zakład Pedagogiki Ogólnej, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Gdański, ul. Bażyńskiego 4, 80-309 Gdańsk https://orcid.org/0000-0001-8406-7429



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.