Semantyka czasu i przestrzeni w utworze „Bieguni” Olgi Tokarczuk (aspekt porównawczy trawelogu ukraińskiego i polskiego)

Natalia Rozinkewycz

Koledż Zawodowy :Uniwersum" Uniwersytetu Kijowskiego im. Borysa Hrinczenki , Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-7292-1015


Abstrakt

W artykule poddano analizie indywidualny model czasoprzestrzennego istnienia, przedstawiony w trawelogu Bieguni współczesnej pisarki polskiej Olgi Tokarczuk, laureatki Nagrody Nobla.

Autor danego tekstu dokonuje analizy porównawczej trawelogu Bieguni i trawelogów współczesnych autorów ukraińskich, wykazuje oczywiste powinowactwa utworów ościennych literatur i wyodrębnia ich cechy wyróżniające.

W artykule podkreśla się, że Olga Tokarczuk rozpatruje filozofię współczesnych wędrówek jako sposób poznania świata przez pryzmat „wyjścia poza granice”, a autorzy ukraińscy podróż prezentują na poziomie przestrzeni wewnętrznej i zewnętrznej. To zestawienie ma za cel pomóc czytelnikom, miłośnikom gatunku trawelogu, bardziej szczegółowo zrozumieć tego typu utwory.

Słowa kluczowe:

trawelog, przestrzeń, czas, miejsce

Iwasiów Sławomir. 2013. „Celem mojej pielgrzymki jest zawsze inny pielgrzym”: podróż w prozie Olgi Tokarczuk. „Fraza: poezja, proza, esej” r. 22, nr 3 (81): 169–190.

Kalinûško Olesâ. 2014. Žanrovì modifìkacìï travelogu v romanì Olʹgi Tokarčuk «Bìguni». “Molodij včenij” № 6 (09): 88–92 [Калинюшко Олеся. 2014. Жанрові модифікації травелогу в романі Ольги Токарчук «Бігуни». “Молодий вчений” № 6 (09): 88–92].

Karìvecʹ Ìgor. 2012. Povsâkdennâ: mìž transcendentalìzmom ì divovižnìstû. Lʹvìv: Vidavnictvo Lʹvìvsʹkoï polìtehnìki [Карівець Ігор. 2012. Повсякдення: між трансценденталізмом і дивовижністю. Львів: Видавництво Львівської політехніки].

Kozlov Roman. 2012. Hronotopìka Frankovih dram: teorìâ, praktika, ìnterpretacìâ. Krivij Rìg: Vidavničij dìm [Козлов Роман. 2012. Хронотопіка Франкових драм: теорія, практика, інтерпретація. Кривий Ріг: Видавничий дім].

Larenta Anna. 2014. Labirynt jako przestrzeń mityczna w Biegunach Olgi Tokarczuk. „Białostockie Studia Literaturoznawcze” nr 5: 341–356. (Crossref)

Shulgun Madlen. 2016. The Artistic Objective and Genre Originality in Vasil Golovanov’s Travelogue «Gyarb, TheWindFromTheEast». “IntellectualArchive” vol. 5. № 1: 82–92.

Šulʹgun Madlena. 2017. Metažanr podorožì v kontekstì perehìdnogo hudožnʹogo mislennâ (kìnecʹ XX – poč. XXI st.). Dis. ... dokt. fìlol. nauk : 10.01.06; 10.01.05. Kiïv [Шульгун Мадлена. 2017. Метажанр подорожі в контексті перехідного художнього мислення (кінець XX – поч. XXI ст.). Дис. ...докт. філол. наук : 10.01.06; 10.01.05. Київ].

Svâto Roksolâna. 2013. Bìguni: recenzìâ. “Kritika” № 5–6: 187–188 [Свято Роксоляна. 2013. Бігуни: рецензія. “Критика” № 5–6: 187–188].

Tokarčuk Olʹga. 2011. Bìguni. Pereklad: O. T. Slivinsʹkij. Harkìv: Folìo [Токарчук Ольга. 2011. Бігуни. Переклад: О. Т. Сливинський. Харків: Фоліо].


Opublikowane
2021-12-14


Rozinkewycz Н. (2021). Семантика часу, простору, місця й героя у творі "Бігуни" Ольги Токарчук. TEKA Komisji Polsko-Ukraińskich Związków Kulturowych, 6(15), 73–82. https://doi.org/10.31743/teka.13376

Natalia Rozinkewycz  n.rozinkevych@kubg.edu.ua
Koledż Zawodowy :Uniwersum" Uniwersytetu Kijowskiego im. Borysa Hrinczenki https://orcid.org/0000-0002-7292-1015