Dyrektor przywódca czy lider zarządzający całym procesem uczenia się w szkole

Emilia Żerel

Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie , Polska


Abstrakt

W artykule przedstawia się dyrektora szkoły jako lidera w zarządzaniu, który zarządza zasobami ludzkimi, buduje efektywne zespoły, dba o dobrą komunikację społeczną w szkole, współpracuje z nauczycielami dla osiągnięcia wspólnego sukcesu. Szkoła zaś jest miejscem osobistego rozwoju ucznia i nauczyciela. Dyrektor szkoły jest równocześnie liderem (menadżerem) i przywódcą. Przywódcy edukacyjni muszą umieć połączyć funkcję menedżerskie i przywódcze, myśleć twórczo o organizacji, której służą. Powinni być zdolni do widzenia dalszych horyzontów poza dzisiejszym kryzysem czy koniecznością skończenia sprawozdania. Przywództwo (liderowanie) jest nie tyle charyzmatyczne co służebne, przywódca uczącej się organizacji to ktoś rozumiejący doskonale swoją rolę i świat, to ktoś, kto potrafi rozwijać się osobiście i równocześnie wspierać w tym procesie innych, poprzez projektowanie uczenia sią przez doświadczenie i odpowiedzialną refleksję.

Słowa kluczowe:

dyrektor przywódca, dyrektor lider, zarządzanie szkołą, uczniowie i nauczyciele

Blanchard K., Carlos J., Randolph A., Empowerment (2012), Odkryj ukrytą moc twoich pracowników, Wydawnictwo Helion, Gliwice.

Blanchard K., Hutson D., Willis E. (2010), Jednominutowy przedsiębiorca. Tajniki tworzenia i kierowania firm z sukcesem, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.

Blanchard K. (2010), Jednominutowy menedżer. Równowaga życia i pracy. Zdrowy tryb życia kluczem do sukcesu, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.

Blanchard K., Lorber R. (2008), Techniki jednominutowego menedżera w praktyce, MT Biznes, Warszawa.

Christopher J. (2004), Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Covey S. (2014), Mądrość i pasja, Dom Wydawniczy Rebis. Poznań.

Covey S. (2014), 7 nawyków skutecznego działania. Inspirujące lekcje doskonalenia wewnętrznego i twórczych relacji z innymi, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.

Dryden G., Vos J. (2003), Rewolucja w uczeniu. Chcesz myśleć sprawniej niż inni?, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Leśniak K. (2011), Dyrektor szkoły jako menedżer, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, nr 1, s. 209-223.

Ovey S. (2013), Zasady skutecznego przywództwa. Poznaj mechanizmy efektywnego i twórczego kierowania ludźmi, Wydawnictwo Rebis, Poznań.

Pocztowski A. (2018), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Szczudlińska-Kanoś A., Kaczmarek-Śliwińska, M. (2015), Dyrektor szkoły jako lider w środowisku lokalnym, w: Przywództwo edukacyjne. Zaproszenie do dialogu, red. Mazurkiewicz G., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 107-120.

Tracy B., Arden R. (2013), Potęga osobistego uroku. Jak zjednywać sobie ludzi. Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.

Tracy B., Chee P. (2014), 12 dyscyplin doskonałego przywództwa. W jaki sposób przywódcy osiągają wybitne rezultaty, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.

Tracy B. (2014), Motywowanie, 21 sposobów zwiększania wydajności sprawdzonych w praktyce. Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.

Tracy B. (2012), Pełną parą! Inspiruj, motywuj i wydobywaj z ludzi to, co w nich najlepsze, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.

Tracy B. (2011), Potęga pewności siebie. Doskonałe wyniki w każdej dziedzinie życia. Wydawnictwo PWSZ, Warszawa Tracy B., Przemiana. Jak sprawić, by reszta twego życia była jeszcze lepsza, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.

Tracy B., Scheelen F. (2010), Osobowość lidera, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.

Pobierz

Opublikowane
2021-10-01


Żerel, E. (2021). Dyrektor przywódca czy lider zarządzający całym procesem uczenia się w szkole. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Z Siedzibą W Lublinie, 10(1), 89–110. https://doi.org/10.58562/zns.14734

Emilia Żerel  ezerel@wsns.pl
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie