The School leader or leader managing the entire school learning process

Emilia Żerel

Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie , Poland


Abstract

In the article the headteacher is presented as a leader in management, who manages the human resources, builds effective teams, takes care of good social communication at school and cooperates with the teachers to achieve common success. The school is the place of the personal development both for the students and the teachers. The school headteacher is both the manager and the leader. The educational leaders have to know how to combine managerial and leadership functions, they have to think imaginatively about the organization they serve. They should be able to see further horizons beyond today’s crisis or necessity to finish a report. The leadership is not as much charismatic as ancillary, the leader of a learning organization is somebody who perfectly understands their role and the world. Somebody who can develop personally and at the same time supports this process among the others by designing learning through experience and accountable reflection.

Keywords:

headteacher - leader, principal, leader, school management, students and teachers



Blanchard K., Carlos J., Randolph A., Empowerment (2012), Odkryj ukrytą moc twoich pracowników, Wydawnictwo Helion, Gliwice.

Blanchard K., Hutson D., Willis E. (2010), Jednominutowy przedsiębiorca. Tajniki tworzenia i kierowania firm z sukcesem, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.

Blanchard K. (2010), Jednominutowy menedżer. Równowaga życia i pracy. Zdrowy tryb życia kluczem do sukcesu, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.

Blanchard K., Lorber R. (2008), Techniki jednominutowego menedżera w praktyce, MT Biznes, Warszawa.

Christopher J. (2004), Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Covey S. (2014), Mądrość i pasja, Dom Wydawniczy Rebis. Poznań.

Covey S. (2014), 7 nawyków skutecznego działania. Inspirujące lekcje doskonalenia wewnętrznego i twórczych relacji z innymi, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.

Dryden G., Vos J. (2003), Rewolucja w uczeniu. Chcesz myśleć sprawniej niż inni?, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Leśniak K. (2011), Dyrektor szkoły jako menedżer, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, nr 1, s. 209-223.

Ovey S. (2013), Zasady skutecznego przywództwa. Poznaj mechanizmy efektywnego i twórczego kierowania ludźmi, Wydawnictwo Rebis, Poznań.

Pocztowski A. (2018), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Szczudlińska-Kanoś A., Kaczmarek-Śliwińska, M. (2015), Dyrektor szkoły jako lider w środowisku lokalnym, w: Przywództwo edukacyjne. Zaproszenie do dialogu, red. Mazurkiewicz G., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 107-120.

Tracy B., Arden R. (2013), Potęga osobistego uroku. Jak zjednywać sobie ludzi. Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.

Tracy B., Chee P. (2014), 12 dyscyplin doskonałego przywództwa. W jaki sposób przywódcy osiągają wybitne rezultaty, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.

Tracy B. (2014), Motywowanie, 21 sposobów zwiększania wydajności sprawdzonych w praktyce. Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.

Tracy B. (2012), Pełną parą! Inspiruj, motywuj i wydobywaj z ludzi to, co w nich najlepsze, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.

Tracy B. (2011), Potęga pewności siebie. Doskonałe wyniki w każdej dziedzinie życia. Wydawnictwo PWSZ, Warszawa Tracy B., Przemiana. Jak sprawić, by reszta twego życia była jeszcze lepsza, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.

Tracy B., Scheelen F. (2010), Osobowość lidera, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.


Published
2021-10-01


Żerel, E. (2021). Dyrektor przywódca czy lider zarządzający całym procesem uczenia się w szkole. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Z Siedzibą W Lublinie, 10(1), 89–110. https://doi.org/10.58562/zns.14734

Emilia Żerel  ezerel@wsns.pl
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie