Edukacja domowa – analogia czy alternatywa względem edukacji szkolnej? Teoretyczna refleksja socjologiczna

Paweł Prüfer

Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim , Polska



Abstrakt

Edukację domową można rozumieć jako alternatywę dla edukacji szkolnej. Obie formy aktywności edukacyjnej to także komplementarny wytwór rozwojowy i cywilizacyjny ludzkości. Edukacja domowa posiada swoje własne prawidłowości i cechy. Uzasadnienie dla jej realizacji tkwi w historycznej i cywilizacyjnej podstawie rozwoju. Rozwój nie jest tylko kierunkowym procesem. Wiele wartości i dóbr, które ludzie tworzą i z których korzystają, jest efektem połączenia linearnych i cyklicznych praw rozwoju. Istnienie pewnej genetycznej podstawy ludzkości pozwala realizować edukację jako naturalny, cenny i wciąż aktualizowany proces cywilizacyjny. Jego pierwszym i najważniejszym aktorem oraz beneficjentem jest człowiek.

Słowa kluczowe:

edukacja domowa, rozwój linearno-cykliczny, układ genetyczny, refleksyjność relacyjna

Arystoteles (2004). Polityka, przeł. L. Piotrowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Bourdieau P., Passeron J.C (2012). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, przeł. E. Neyman, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Budajczak M. (2004). Edukacja domowa, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk.

Canfora L., Cardinale U. (2013). Disegnare il futuro con intelligenza antica. L’insegnamento del latino e del greco antico in Italia e nel mondo, Il Mulino, Bologna.

Cherkaoui M. (1986). Sociologie de l’éducation, CNRS, Paris.

Condorcet A.N. (1957). Szkic obrazu postępu ducha ludzkiego poprzez dzieje, przeł. E. Hatleb, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Daggett W. (2000). Przemówienie do administratorów szkół w stanie Kolorado w 1992 r., [w:] G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, przeł. B. Jóźwiak, Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań.

Donati P. (2011). Sociologia della riflessività. Come si entra nel dopomoderno, Il Mulino, Bologna.

Ferrarotti F. (2014). Scienza e coscienza. Verità personali e pratiche pubbliche, Centro editoriale dehoniano, Bologna.

Goffman E. (2006). Rytuał interakcyjny, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Gross F. (2002). Wartości, nauka i świadectwa epoki, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa.

Jaeger W. (1962). Paideia, tom 1, przeł. M. Plezia, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.

Kowalski S. (1986). Socjologia wychowania w zarysie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Kroeber A.L. (2002). Istota kultury, przeł. P. Sztompka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kwieciński Z. (2007). Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.

Mariański J. (2016). Godność ludzka jako wartość społeczno-moralna: mit czy rzeczywistość? Studium interdyscyplinarne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Meighan R. (1993). Socjologia edukacji, przeł. E. Kiszkurno-Koziej i inni, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Mitkiewicz P. (2016). Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Ossowski S. (1967). O nauce, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Possenti V. (2010). Forme di un pro getto educativo, [w:] Servizio Nazionale per il Progetto Culturale della CEI (red.), L’Emergenza educative. Persona, intelligenza, libertà, amore, Centro editorial dehoniano, Bologna.

Prüfer P. (2016). Relacja i zaufanie jako metamorficzne ogniwo społeczeństwa, [w:] J. Szymczyk (red.), Zaufanie społeczne. Teoria – idee – praktyka, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Rogers C.R. (2014). O stawaniu się sobą, przeł. M. Karpiński, REBIS, Poznań.

Schizzerotto A., Barone C. (2006). Sociologia dell’istruzione, Il Mulino, Bologna.

Suchodolski B. (1987). Wychowanie dla przyszłości, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Szacki J. (1986). Znaniecki, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Sztompka P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa, Nowe poszerzone wydanie, Znak, Kraków.

Sztompka P. (2016). Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Znak, Kraków.

Szymański M.J. (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Impuls, Kraków.

Znaniecki F. (2001). Socjologia wychowania, tom 2, Urabianie osoby wychowanka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pobierz

Opublikowane
2020-10-01


Prüfer, P. (2020). Edukacja domowa – analogia czy alternatywa względem edukacji szkolnej? Teoretyczna refleksja socjologiczna. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Z Siedzibą W Lublinie, 9(1), 83–95. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/zns/article/view/14807

Paweł Prüfer 
Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim



Inne teksty tego samego autora