Home education – an analogy or an alternative to school education? Theoretical sociological reflection

Paweł Prüfer

Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim , Poland



Abstract

Home education can be understood as an alternative to school education. Both forms of educational activity are also a complementary developmental and civilizational product of humanity. Home education has its own regularities and characteristics. The justification for its implementation lies in the historical and civilizational basis of development. Development is not just a directional process. Many of the values and goods that people create and use are the result of a combination of linear and cyclical development laws. The existence of a certain genetic basis of mankind allows us to realize education as a natural, valuable and constantly updated process of civilization. His first and most important actor and beneficiary is the man.

Keywords:

home education, linear and cyclical development, genetic system, elational reflexivity

Arystoteles (2004). Polityka, przeł. L. Piotrowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Bourdieau P., Passeron J.C (2012). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, przeł. E. Neyman, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Budajczak M. (2004). Edukacja domowa, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk.

Canfora L., Cardinale U. (2013). Disegnare il futuro con intelligenza antica. L’insegnamento del latino e del greco antico in Italia e nel mondo, Il Mulino, Bologna.

Cherkaoui M. (1986). Sociologie de l’éducation, CNRS, Paris.

Condorcet A.N. (1957). Szkic obrazu postępu ducha ludzkiego poprzez dzieje, przeł. E. Hatleb, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Daggett W. (2000). Przemówienie do administratorów szkół w stanie Kolorado w 1992 r., [w:] G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, przeł. B. Jóźwiak, Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań.

Donati P. (2011). Sociologia della riflessività. Come si entra nel dopomoderno, Il Mulino, Bologna.

Ferrarotti F. (2014). Scienza e coscienza. Verità personali e pratiche pubbliche, Centro editoriale dehoniano, Bologna.

Goffman E. (2006). Rytuał interakcyjny, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Gross F. (2002). Wartości, nauka i świadectwa epoki, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa.

Jaeger W. (1962). Paideia, tom 1, przeł. M. Plezia, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.

Kowalski S. (1986). Socjologia wychowania w zarysie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Kroeber A.L. (2002). Istota kultury, przeł. P. Sztompka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kwieciński Z. (2007). Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.

Mariański J. (2016). Godność ludzka jako wartość społeczno-moralna: mit czy rzeczywistość? Studium interdyscyplinarne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Meighan R. (1993). Socjologia edukacji, przeł. E. Kiszkurno-Koziej i inni, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Mitkiewicz P. (2016). Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Ossowski S. (1967). O nauce, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Possenti V. (2010). Forme di un pro getto educativo, [w:] Servizio Nazionale per il Progetto Culturale della CEI (red.), L’Emergenza educative. Persona, intelligenza, libertà, amore, Centro editorial dehoniano, Bologna.

Prüfer P. (2016). Relacja i zaufanie jako metamorficzne ogniwo społeczeństwa, [w:] J. Szymczyk (red.), Zaufanie społeczne. Teoria – idee – praktyka, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Rogers C.R. (2014). O stawaniu się sobą, przeł. M. Karpiński, REBIS, Poznań.

Schizzerotto A., Barone C. (2006). Sociologia dell’istruzione, Il Mulino, Bologna.

Suchodolski B. (1987). Wychowanie dla przyszłości, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Szacki J. (1986). Znaniecki, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Sztompka P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa, Nowe poszerzone wydanie, Znak, Kraków.

Sztompka P. (2016). Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Znak, Kraków.

Szymański M.J. (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Impuls, Kraków.

Znaniecki F. (2001). Socjologia wychowania, tom 2, Urabianie osoby wychowanka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.


Published
2020-10-01


Prüfer, P. (2020). Edukacja domowa – analogia czy alternatywa względem edukacji szkolnej? Teoretyczna refleksja socjologiczna. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Z Siedzibą W Lublinie, 9(1), 83–95. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/zns/article/view/14807

Paweł Prüfer 
Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim



Most read articles by the same author(s)