Wiedza pedagogiczna rodziców dotycząca współczesnych zagrożeń wychowawczych dziecka (w świetle badań empirycznych)

Urszula Tokarska

Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie , Polska



Abstrakt

Artykuł jest analizą zjawiska „kultury pedagogicznej rodziców”. W artykule zostaną przedstawione wyniki badań dotyczących poziomu wiedzy pedagogicznej rodziców, na temat współczesnych zagrożeń takich, jak: narkomania, sekty, niekontrolowane grupy rówieśnicze, Internet. W części teoretycznej artykułu zostanie zaprezentowana definicja wiedzy pedagogicznej rodziców, elementy kultury pedagogicznej i pojęcie pedagogizacji rodziców w Polsce. W części końcowej zostaną poddane analizie wybrane elementy wiedzy pedagogicznej i jej uwarunkowania: wiedza pedagogiczna matki i ojca oraz zostaną wyprowadzone wnioski z przeprowadzonych badań. Dlatego też wydaje się niezbędna pedagogizacja rodziców ze środowisk miejskich, a zwłaszcza wiejskich w tym zakresie poprzez szkoły, uniwersytety dla rodziców, środki masowego przekazu (telewizja, radio, czasopisma).

Słowa kluczowe:

kultura pedagogiczna rodziców, elementy kultury pedagogicznej rodziców, wiedza pedagogiczna, pedagogizacja rodziców, Uniwersytet dla Rodziców

Banaczyk M. (2011), Kultura pedagogiczna rodziców dzieci w wieku przedszkolnym (w świetle badań w województwie podkarpackim), Katolicki Uniwersytet Lubelski, Stalowa Wola.

Braun – Gałkowska M. (1197), Wpływ gier komputerowych na psychikę dzieci, „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze”, nr 8, s. 2 – 8.

Cekiera Cz. (1994), Ryzyko uzależnień, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Cudak H. (1987), Funkcja szkoły w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców, Uniwersytet Łódzki, Łódź.

Cudak H. (1993), Kultura pedagogiczna rodziców, „Zbliżenia - Kwartalnik Społeczno – Oświatowy”, nr 1, s. 49-58.

Cudak H. (1993), Rola szkoły w podnoszeniu kultury pedagogicznej rodziców, „Zbliżenia – Kwartalnik Społeczno – Oświatowy”, nr 2, s. 45-52.

Cudak H. (1994), Klimat wychowawczy, Zbliżenia - Kwartalnik Społeczno – Oświatowy nr 3/4, s. 42-48.

Cudak H. (1997), Rola ośrodków nieszkolnych w kształtowaniu kultury pedagogicznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Kielce,

Ferguson G. A. (1999), Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Formicki J. (1997), Rodzina wiejska jako środowisko wychowawcze, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.

Grochociński M. (1980), Kultura pedagogiczna rodziców. w: Rodzina i dziecko, red. M. Ziemska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, s. 299-348.

Izdebska H. (1967), Funkcjonowanie rodziny a zadanie opieki nad dzieckiem, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.

Jabłońska-Deptuła E. (1984), Współczesne zagrożenia rodziny, Wydawnictwo L.Z. Graf Zwierciadło, Lublin.

Janke A. W. (1986), Warunki opiekuńczo-wychowawcze rodzin klas V-VIII. Próba diagnozy, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Toruń.

Jundziłł I. (1980), Stan kultury pedagogicznej rodziców w świetle badań. w: Rola zawodowa pedagoga szkolnego, red. I. Jundziłł, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 172-189.

Kamiński A. (1974), Funkcje pedagogiki społecznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Kawula S. (1974), Kształcenie nowoczesnej świadomości wychowawczej rodziców, Ruch Pedagogiczny, nr 3, s. 356-375.

Kawula S. (1975), Świadomość wychowawcza rodziców. Stan aktualny, niektóre uwarunkowania, skutki oraz przyczyny, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.

Kawula S. (1999), Kultura pedagogiczna jako czynnik rozwoju i wychowania młodego pokolenia, w: Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, red. S. Kawula, J. Brągiel, A. Janke, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 301-323.

Kocik L. (1976), Przeobrażenia funkcji współczesnej rodziny wiejskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.

Kornas - Biela D. (2001), Współczesny kryzys ojcostwa, w: Oblicza ojcostwa, red. D. Kornas – Biela, Fundacja Cyryla i Metodego, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin.

Kornas - Biela D. (2006), Kulturowo-społeczne przyczyny kryzysu ojca, w: Ojcostwo wobec współczesnych wyzwań, red. D. Kornas – Biela, Fundacja Cyryla i Metodego, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin, s. 35-48.

Kukołowicz T. (1998), Rodzina wychowuje: wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej, Stalowa Wola.

Maciaszkowa J. (1977), Kultura pedagogiczna rodziców, w: Pedagogika opiekuńcza, red. J. Wołczyk. Materiały z krajowej konferencji Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Maciaszkowa J. (1981), Kultura pedagogiczna, „Oświata i Wychowanie”, nr 10, s. 187-194.

Mandal E. (2003), Uzależnienie od komputera. w: Media i edukacja w aspekcie globalizacji, red. A. Mitas, Uniwersytet Śląski, Cieszyn, s. 105 – 112.

Mitas A. (2003), Media i edukacja w aspekcie globalizacji, Uniwersytet Śląski, Cieszyn.

Nowak M. (2000), Podstawy pedagogiki otwartej, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Nowak M. (1993), Główne nurty współczesnej filozofii wychowania, „Kultura i Edukacja”, nr 2/4, s. 7 – 27.

Olubiński A. (1982), Rodzinne determinanty rozwoju dziecka wiejskiego ze środowiska rolniczej spółdzielni produkcyjnej, „Badania Oświatowe”, nr 2, s. 68-78.

Opozda D. (2012), Struktura i treść jednostkowej wiedzy o wychowaniu. Studium pedagogiczne wiedzy rodziców i jej korelatów, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Ożóg T. (2000), Kulturowe zagrożenia wychowania. w: Wychowanie chrześcijańskie a kultura, red. M. Nowak; T. Ożóg, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, s. 167-183.

Płukis A. (1993), Społeczno-pedagogiczne funkcje kultury pedagogicznej rodziców, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.

Pomykało W. (1993), Encyklopedia Pedagogiczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Poręba P. (1968), Pedagogizacja rodziców, „Studia Warmińskie”, t. 6, s. 421 - 496.

Skreczko A. (2011), Rola kościoła katolickiego w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok.

Szczepański J. (1978), Upowszechnianie kultury pedagogicznej a rozwój społeczeństwa, „Oświata Dorosłych”, nr 9, s. 450-454.

Tchorzewski A. M. (1990), Funkcje edukacyjne rodziny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Bydgoszcz.

Tokarska U. (2002), Stan i uwarunkowania kultury pedagogicznej współczesnych rodziców w świetle badań, praca doktorska, Archiwum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Tokarska U. (2006), Stan i uwarunkowania kultury pedagogicznej współczesnych rodziców w świetle badań, „Roczniki Nauk Społecznych”, nr 2, s.123-137.

Tokarska U. (2008), Poziom wiedzy pedagogicznej współczesnych rodziców w świetle badań, „Pedagogika Katolicka”, nr 2, s. 181-191.

Tokarska U. (2015), „Pedagogizacja rodziców” – podręcznik multimedialny dla studentów pedagogiki WSNS z Siedzibą w Lublinie jako forma podnoszenia kultury pedagogicznej współczesnych rodziców (w świetle badań). w: Obudzić (nie)odkryty potencjał małżeństwa i rodziny, red. A. Rynio, K. Braun, M. Jeziorański, I. Szewczak, Wydawnictwo Episteme, Lublin, s. 381-403.

Wilk J. (2002), Pedagogika rodziny, Instytut Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Pobierz

Opublikowane
2017-10-01


Tokarska, U. (2017). Wiedza pedagogiczna rodziców dotycząca współczesnych zagrożeń wychowawczych dziecka (w świetle badań empirycznych) . Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Z Siedzibą W Lublinie, 6(1), 68–94. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/zns/article/view/15049

Urszula Tokarska 
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie



Inne teksty tego samego autora