The level of pedagogical knowledge of modern women, wife and mother

Urszula Tokarska

Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie , Poland



Abstract

The level of pedagogical knowledge of today’s parents is relatively low. It mainly refers to the awareness of their children’s needs, goals, upbringing principles and also threats and hardships of the modern world. The respondents do not fully understand such children’s needs as the need of acceptance and dialog. Raising a child for a responsible citizen and a human is often not taken into account. Moreover, such principles as that of setting an example and the principle of presence are not fully realized by the parents. The level of knowledge about modern threats such as: drug taking, sects, uncontrolled peer groups is very low. That is why it education for parents coming both from the rural and urban background by the means of schools, universities and the mass media (TV, radio, the press) is crucial.


Balcerzak-Paradowska B. (1997), Sytuacja rodzin wielodzietnych, osób bezrobotnych w województwach o szczególnie wysokim bezrobociu, w: Rodzina polska u progu XXI wieku, red. H. Cudak, Mazowiecka Wyższa Szkoła Humanistyczno--Pedagogiczna, Łowicz, s. 120-145.

Cudak H.(1986), Treść i poziom kultury pedagogicznej społeczeństwa wiejskiego, „Ruch Pedagogiczny”, 1-2, s. 48-52.

Cudak H.(1987), Funkcja szkoły w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców, Uniwersytet Łódzki, Łódź.

Cudak H. (1993), Kultura Pedagogiczna rodziców, „Zbliżenia – Kwartalnik Społeczno-Oświatowy”, nr 1, s. 49-58.

Dyczewski L. (1994), Rodzina, społeczeństwo, państwo, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Ferguson G. A. (1999), Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Janke A. W. (1986), Warunki opiekuńczo-wychowawcze rodzin klas V-VIII. Próba diagnozy, Toruń.

Jarosz M. (1989), Dezorganizacja w rodzinie i społeczeństwie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Kamiński A. (1974), Funkcje pedagogiki społecznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Kawula S.(1975), Świadomość wychowawcza rodziców. Stan aktualny, niektóre uwarunkowania, skutki oraz przyczyny, Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.

Kukołowicz T. (1998), Rodzina wychowuje: wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej, Stalowa Wola.

Kunowski S. (1974), Rola ojca w rodzinie chrześcijańskiej, „Homo Dei” nr 2, s. 113-122.

Maciaszkowa J. (1978), Podnoszenie kultury pedagogicznej rodziny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Poręba P. (1968), Pedagogizacja rodziców, „Studia Warmińskie”, t. 6, s. 421-496.

Pospiszyl K.(1976), O miłości ojcowskiej, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa.

Tokarska U. (2002), Stan i uwarunkowania kultury pedagogicznej współczesnych rodziców w świetle badań (mps pracy doktorskiej), Archiwum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Tokarska U. (2003a), Kultura pedagogiczna rodziców, „Wychowawca”, nr 11, s. 5-6.

Tokarska U. (2003b), Osobowościowe uwarunkowania destruktywnych i konstruktywnych sposobów rozwiązania sytuacji trudnych u chłopców w okresie adolescencji, w: W służbie rodziny, red. J. Wilk, t. III, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 154-165.

Tokarska U. (2006), Stan i uwarunkowania kultury pedagogicznej współczesnych rodziców w świetle badań, „Roczniki Nauk Społecznych”, nr 2, s.123-137.

Tokarska U. (2010a), Obecność pedagogiczna rodziców, „Wychowawca”, nr 3, s. 16-17.

Tokarska U. (2010b), Wychowanie w rodzinie do pracy i kształtowanie tożsamości zawodowej u dzieci, w: Transnacjonalne Doradztwo Zawodowe, red. M. Jedynak; E. Żerel, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Lublin, s. 150-165.

Tokarska U. (2012a), Pedagogizacja rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną z elementami psychoterapii rodziny. Podręcznik multimedialny dla studentów pedagogiki, oligofrenopedagogiki, psychologii, dietetyki, nauczycieli, opiekunów i wychowawców, Archiwum Wyższej Szkoły Nauk Społecznych, Lublin.

Tokarska U. (2012b), Uniwersytet dla rodziców. Podręcznik multimedialny dla rodziców i opiekunów prawnych dziecka, Archiwum Wyższej Szkoły Nauk Społecznych, Lublin.

Tokarska U. (2015a), Pedagogizacja seniorów w Uniwersytecie Trzeciego Wieku i w Klubach Seniorów w świetle badań, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych”, nr 1, s. 7-25.

Tokarska U. (2015b), Rola dziadków w wychowaniu wnuczków, „Wychowawca”, nr 1, s. 12-13.

Wilk. J. (2002), Pedagogika rodziny, Instytut Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Ziemska M. (1969), Postawy rodzicielskie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.


Published
2016-10-01


Tokarska, U. (2016). Kultura pedagogiczna współczesnej kobiety, żony i matki w świetle badań . Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Z Siedzibą W Lublinie, 5(1), 26–57. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/zns/article/view/15097

Urszula Tokarska 
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie



Most read articles by the same author(s)