From the hominization to the humanization of the world

Mariusz Konieczny

Parafia Rzymsko-Katolicka w Tyśmienicy , Poland



Abstract

Humans are different from other species not so much because of the things they do, but because we can more or less do what we want. The special position of people, therefore, is due to their spiritual reality, expressed in the culture they have created. This reality is a factor that goes beyond the innate (genetic) characteristics, it is something acquired, something that rises above the already accomplished fact of hominization and is a gradual humanization. Both cultural and biological evolution has received a direction of development and transformation from natural selection, which assumes specific mechanisms, understood as preparatory processes in development. The hominization that has taken place over the last thousands of years therefore has its origin in the particular ability of Homo sapiens to transmit non-genetic components of culture. The cultural message has contributed to the fact that humans have been able to control the factors of the environment and its changes with their own abilities. It is a manifestation of creating a new evolution, which resulted in the creation of a being capable of shaping nature and subordinating it to its own needs. For this reason it seems that both the beginning and the end of humanization become incomprehensible if we treat biological and cultural evolution as separate and independent processes. Biological and cultural evolution are two interconnected aspects of a single phenomenon, which interact with each other, i.e. hominization in relation to humans and, consequently, in relation to the natural world a specific way of transforming it, that is humanization.

Keywords:

nature, humans, cultural evolution, humanization

Darowski R. (1995), Filozofia człowieka, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Diamond J. (2000), Strzelby, zarazki, maszyny. Losy ludzkich społeczeństw, tł. M. Konarzewski, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Dissanayke E. (1992), Homo Aestheticus. Where Art Comes From and Why, Free Press, New York.

Ditfurth H. von (1983), Evolutionäre Weltbild und theologische Verkündigung, w: F. Kreuzer, R. Riedl, Evolution und Menschenbild, Hoffmann & Campe, Hamburg, s. 244-263.

Ditfurth H. von (1985), Nie tylko z tego świata jesteśmy. Nauki przyrodnicze, religia i przyszłość człowieka, tł. A.D. Tauszyńska, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.

Dobzhansky Th. (1963), Anthropology and the Natural Sciences. The Problem of Human Evolution, „Current Anthropology”, nr 4, s. 138-148.

M. Eliade (1988), Historia wierzeń i idei religijnych, t.1, tł. S. Tokarski, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.

Góźdź K. (2004), Tajemnica Boga i człowieka według Karla Rahnera, Standruk, Lublin.

Hałaczek B., Tomczyk J. (1991), U progów ludzkości. Podręcznik przyrodniczej antropogenezy, Wydawnictwo ATK, Warszawa.

Hoffman A. (1983), Wokół ewolucji, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Ingarden R. (1987), Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Konarzewsk M. (2005), Na początku był głód, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Kroeber A.L. (2002), Istota kultury, tł. P. Sztompka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Kruk J., Milisauskas S. (1999), Rozkwit i upadek społeczeństw rolniczych neolitu, Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Kraków.

Lem S. (1968), Biologia i wartości, „Studia Filozoficzne”, nr 3-4, s. 35-78.

Mariański J. (2014), Praktyki religijne w Polsce w procesie przemian. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz.

Morin E. (1977), Zagubiony paradygmat – natura ludzka, tł. R. Zimmand, Biblioteka Myśli Współczesnej, Warszawa.

Nobis A. (2016), Zmiana kulturowa: między historią i ewolucją, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław.

Overhage P. (1972), Der Affe in Dir, Verlag Josef Knecht, Frankfurt am Main.

Peursen C.A. van (1971), Antropologia filozoficzna. Zarys problematyki, tł. T. Mieszkowski i T. Zembrzuski, Ignatianum, Kraków.

Strzałko J., Henneberg M., Piontek J. (1988), Populacje ludzkie jako systemy biologiczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Szołtysek A.E. (2015), Filozofia człowieka. Biologiczny rozwój a kulturowe kształtowanie, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Świeżawski S. (1978), Człowiek i tajemnica, Znak, Kraków.

Toffler A. (1986), Trzecia fala, tł. M. Kłobukowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Trocquer R. Le (1968), Kim jestem ja – człowiek?, tł. O. Scherer, Editions du Dialogue, Paris.

Wilson E.O. (2002), Konsiliencja. Jedność wiedzy, tł. J. Mikos, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Wilson E.O (2000), Socjobiologia, tł. M. Siemieński, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Wolański N. (2006), Ekologia człowieka. Ewolucja i dostosowanie biokulturowe, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Wolański N. (red.) (2006), Czynniki rozwoju człowieka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Zięba S. (2014 a), Homo sapiens sapiens (aspekt przyrodniczy), w: Scripturae Lumen. Biblia i jej oddziaływanie. Bóg Stwórca, Biblos, Tarnów, s. 278 – 303.

Zięba S. (2014 b), Kiedy człowiek stał się człowiekiem?, Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, Łomża.


Published
2020-10-01


Konieczny, M. (2020). Od hominizacji człowieka do humanizacji świata. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Z Siedzibą W Lublinie, 9(1), 23–44. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/zns/article/view/14803

Mariusz Konieczny 
Parafia Rzymsko-Katolicka w Tyśmienicy



Most read articles by the same author(s)