An image of a women in a horror movie

Evolution throughout the genre’s history

Wojciech Wieczorek

Uniwersytet w Białymstoku , Poland



Abstract

The purpose of the article is to outline the fascinating path that horror movies have gone through over the years when it comes to portraying female characters. . Of all film genres horror, with its ability to express widespread fears, that best finds itself in the atmosphere of a cultural solstice associated with uncertainty of being, destabilization of the axiological order, or a sense of being lost in the world. Such flexibility makes modern horror cinema an excellent tool for observing and analyzing sociological phenomena or processes. Based on a brief historical analysis and discussion of a few examples selected by me, it is clearly seen that the image of women in horror perfectly harmonizes with the worldview prevailing at the time of creation of a given work. Modern horror cinema has ceased to be a genre in which women only play the role of an ornament or object of sighs, which must be saved from oppression. Actresses have the opportunity not only to present their attractive body, but in addition they can show talent because they often get the characters much more interesting and complex characters than their male counterparts. It can even be said that (among other things thanks to feminism) over the past several decades, horror has become feminine-centric because it is women who are in the center of the creators' interest.

Keywords:

woman, horror, social roles, feminism



Wydawnictwa zwarte

Biskind P. (1998), Easy Riders, Raging Bulls: How the Sex, Drugs and Rock and Roll Generation Saved Hollywood. Simon & Schuster, New York.

Carroll N. (2005), Filozofia horroru albo Paradoksy uczuć, tłum. Mirosław Przylipiak, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Clover C. (1992), Men, Women, and Chain Saws: Gender in the Modern Horror Film, Princeton University Press, Princeton.

Has-Tokarz A. (2011), Horror w literaturze współczesnej i filmie, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Izdebska A. (2001), Kobiety w labiryncie: bohaterki filmów gotyckich, w: Gender-Film-Media, red. E H. Oleksy i E. Ostrowska, Rabid, Kraków 2001.

Kamińska M. (2016), Upiór w kamerze. Zarys kulturowej historii kina grozy, Galeria Miejska Arsenał, Poznań.

Kerswell J.A (2010), Teenage Wasteland. The Slasher Movie Uncut, New Holland Publishers Ltd, London.

Kolasińska I. (1998), Kiedy spojrzenie Gorgony budzi upiory... - horror filmowy i jego widz [w] Kino gatunków: Wczoraj i dziś, red. K. Loska, Rabid, Kraków.

Lovecraft H.P. (2008), Nadnaturalny horror w literaturze, przekład A. Ledwożyw, Ł. M. Pogoda, R. Lipski, Fantasmagoricon, Warszawa.

Mank G. W. (1999), Women in Horror Films, 1930s., McFarland, Jefferson.

Mulvey L. (1992) Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne, w: Panorama współczesnej myśli filmowej, A. Helman (red.), Universitas, Kraków.

Post-Theory: Reconstructing Film Studies, D. Bordwell, N. Carroll (ed.) (1996), University of Wisconsin Press, Madison.

Reed J. (2000), The New Avengers: Feminism, Feminity and the Rape-Revenge Cycle, Manchester University Press, Manchester.

Artykuły internetowe

Bechdeltest.com [online], Dostępny pod adresem: https://bechdeltest.com/ (dostęp 23.06.2019).

Blakeley K. (2010), Women In Horror Films, Forbes. Dostępny pod adresem: https://www.forbes.com/2010/08/26/horror-films-actresses-hollywood-forbes-woman-time-female-audiences.html#3123c991718c (dostęp 23.06.2019).

Cosslett R. L. (2019), From Baba Yaga to Hermione Granger: why we're spellbound by 'witcherature', Guardian. Dostępny pod adresem: https://www.theguardian.com/books/2019/aug/12/dark-charms-why-writers-are-spellbound-by-witches? (dostęp 13.08.2019).

Gajek I. (2010), Niewiasta słowem i czynem silna – obraz kobiety w horrorze zachodnim końca XX i początku XXI wieku, Horror Online. Dostępny pod adresem: http://horror.com.pl/publicystyka/art.php?id=117 (dostęp 23.06.2019).

Geena Davis Inclusion Quotient. Dostępny pod adresem: https://seejane.org/wp-content/uploads/gdiq-reel-truth-women-arent-seen-or-heard-automated-analysis.pdf (dostęp 23.06.2019).

Gingrich P. (2014), What’s The Deal With Women In Horror Movies?, Ruthlessrevievs. Dostępny pod adresem: http://www.ruthlessreviews.com/22644/women-in-horror-movies/ (dostęp 23.06.2019).

Horror, Wikipedia. Dostępny pod adresem: https://pl.wikipedia.org/wiki/Horror (dostęp 23.06.2019).

Madden C. (2013), The evolution of women in horror films, The Buzzsu. Dostępny pod adresem : https://thebuzzsu.com/2013/04/24/the-evolution-of-women-in-horror-films/ (dostęp 23.06.2019).

McNeely K. (2019), Women in Horror Month: Why Do We Love Horror?, Ihorror. Dostępny pod adresem: https://www.ihorror.com/women-in-horror-month-why-do-we-love-horror/ (dostęp 23.06.2019).

Payne R. (2012), Representation Of Women In The Horror Genre, Rebecca Payne A2 Media Blog. Dostępny pod adresem: https://ena2payner.blogspot.com/2012/12/representation-of-women-in-horror-genre.html (dostęp 23.06.2019).

Vasakova N., Horrory nakręcone przez kobiety, o których pewnie nie mieliście pojęcia , Vice. Dostępny pod adresem: https://i-d.vice.com/pl/article/gyjqq9/horrory-nakrecone-przez-kobiety-o-ktorych-pewnie-nie-mieliscie-pojecia. (dostęp 23.06.2019).

Walkiewicz M., Renesans Strachu, Dwutygodnik. Dostępny pod adresem: https://www.dwutygodnik.com/artykul/7973-renesans-strachu.html (dostęp 23.06.2019).

Younger B., Women in horror: Victims no more, The Conversation. Dostępny pod adresem: https://theconversation.com/women-in-horror-victims-no-more-78711 (dostęp 23.06.2019).


Published
2019-10-01


Wieczorek, W. (2019). Wizerunek kobiety w horrorze. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Z Siedzibą W Lublinie, 8(1), 95–110. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/zns/article/view/14850

Wojciech Wieczorek 
Uniwersytet w Białymstoku