The unusualness of holidays and celebrations
Semiotic study
Halina Mielicka-Pawłowska
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, ul. Krakowska 11, 25-029 Kielce , PolandAbstract
The text analyzes the ways of interpreting holidays as a form of reality different from everyday life referred to as celebration. In Polish traditional culture, everyday life was sharply contrasted with holidays and celebrations. In contemporary culture, at the beginning of the twenty-first century, the interpretations given to holidays are shallow in the sense that the unusual penetrates the boundary separating the sacred from the profane, the everyday from the unusual, and the holidays and celebrations become a symbol of tradition. It is tradition, understood as a transgenerational transmission of content, that relates the interpretations given to the celebration to the imagined ideals of perfection, happiness, wealth, extravagance, beauty and hospitality treated as significant forms of the unusualness of the holidays. Although nowadays these ideals permeate everyday life, they lose interpretations referring to cultural tradition and introduce an understanding of the unusual as an unreal sphere of reality.
Keywords:
celebration, unusualness of holidays, extraordinariness of celebrationReferences
Bauman Z., (2009), Niecodzienność nasza codzienna…., w: Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, red. M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, s. 77-94.
Bereza A., (2002), Sposób funkcjonowania współczesnego obrazka dewocyjnego, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 1-2 (256-257), s. 135-140.
Brückner A., (1996), Słownik etymologiczny języka polskiego, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.
Durkheim É., (1990), Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii, tł. A. Zadrożyńska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Durkheim É., (1903), Próba określenia zjawisk religijnych, tł. S. Brzozowski, Biblioteka Samokształcenia, Warszawa.
Eliade M., (1966), Traktat o historii religii, tł. J. Wierusz-Kowalski, Książka i Wiedza, Warszawa.
Gierek B. (2020), Introduction, w: Feast as a Mirror of Social and Cultural Changes, red. B. Gierek, W. Kosior, AE Academic Publishing, San Diego, s. 1-16.
Golka M., (2009), Czy jeszcze istnieje nie-codzienność?, w: Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, red. M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, s. 65-76.
Kantor R., (2013), Zabawa w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego. Szkice o ludyzmie, ludyczności i powadze, a w istocie o jej braku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Kopaliński W., (1985), Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.
Kowalczuk K., (2014), Święta Bożego Narodzenia 2013 – komercyjne czy tradycyjne?, Komunikat, BS/175/2013, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_175_13.PDF. (Crossref)
Kubiak I., Kubiak, K., (1981), Chleb w tradycji ludowej, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa.
Mariański J., (1990), Rytuał chrztu w rodzinie katolickiej (na podstawie badań socjologicznych w diecezji płockiej), „Mazowieckie Studia Kościelne”, t. 1, s. 31-79.
Mielicka H., (1995), Kultura obyczajowa mieszkańców wsi kieleckiej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kielce.
Mielicka H., (2006), Antropologia świat i świętowania, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce.
Szczepański J., (1961), Jak pracuje człowiek, Książka i Wiedza, Warszawa.
Sztompka P., (2009), Przestrzeń życia codziennego, w: Barwy codzienności. Analiza socjologiczna,red. M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, s. 29-50.
Veblen T., (1998), Teoria klasy próżniaczej, tł. J. Frentzel-Zagórska, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa.
Zadrożyńska A., (1988), Powtarzać czas początku, t. 2, O polskiej tradycji obrzędów ludzkiego życia, Wydawnictwo Spółdzielcze, Warszawa.
Zdybicka Z. J., (1993), Człowiek i religia. Zarys filozofii religii, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, ul. Krakowska 11, 25-029 Kielce
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.