The role of religion in the life of school-age youth in view of dysfunctional behavior

Eugeniusz Moczuk

Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska, ul. Aleja Powstańców Warszawy 10, 35-959 Rzeszów , Poland

Arkadiusz D. Leśniak-Moczuk

Wydział Nauk Społecznych, Pedagogium ‒ Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie, ul. Marszałkowska 115, 00-102 Warszawa , Poland


Abstract

In the postmodern society, the impact of religious faith on the process of socialization among young people has been diminishing. The youth that has been brought up with the rhetoric of independence, despite the pursuit for individuality, ought to remain under indirect influence of institutions, legal norms and cultural codes. The article presents a research objective which, based on a representative research sample, allows determining the relationship between school-age youth’s religiosity and their dysfunctional behaviors. The research carried out shows that the juvenile respondents, who describe themselves as Catholics and Orthodox Christians, engaged in dysfunctional behavior much less frequently than those of other religions and non-believers/ atheists. The greater the role and significance of religiosity in the respondents’ everyday lives, the less prone to dysfunctional behavior and to the use of psychoactive substances they are, the greater their courage to admit to possible drug addiction, the lower the frequency of relations with persons of dysfunctional background and the less frequent encounters with the Police. The examined relationship between the students’ religiosity and their lower susceptibility to demoralization prove the positive impact of faith on the young generation’s social life. Persons who are indifferent to religious faith may tend to be insensitive to the suffering of others, be characterized by selfishness and insensitivity, whereas by excessive harassment and aversion may generate social problems.

Keywords:

youth, religiosity, religious morality, demoralization, dysfunctional behavior

Baniak J. (2015), Od akceptacji do kontestacji. Moralność katolicka w krytycznym ujęciu i ocenie młodzieży polskiej, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Babbie E. (2008), Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Hydzik P., Sobolewski M. (2007), Komputerowa analiza danych społeczno-gospodarczych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów.

Jasińska-Kania A. (2008), Wartości i normy moralne a procesy przemian w Polsce i w Europie, w: Wartości, postawy i więzi moralne w zmieniającym się społeczeństwie, red. J. Mariański, L. Smyczek, , Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 15-34.

Kojder A. (1999), Norma społeczna, w: Encyklopedia socjologii, t. 2, red. W. Kwaśniewicz, Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 336-346.

Leśniak-Moczuk A. D. (2022), Przejawy demoralizacji nieletnich. Analiza prawno-kryminologiczna, Wydawca Bonum Humanum, Józefów.

Leśniak-Moczuk K. (2008), Przemiany wiejskich społeczności lokalnych w odniesieniu do miasta. Studium zmiany systemowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Leśniak-Moczuk K. (2010), Społeczno-humanizacyjne funkcje parafii wiejskiej w okresie transformacji systemowej, w: W poszukiwaniu sensu. O religii, moralności i społeczeństwie, red. J. Baniak, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków, s. 328-342.

Mariański J. (2005), Kościół Katolicki w Polsce a życie społeczne. Studium socjologiczno-pastoralne, Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „GAUDIUM”, Lublin.

Mariański J. (2011), Przemiany moralności polskich maturzystów w latach 1994-2009. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin. (Crossref)

Mariański J. (2014), Kontrowersje wokół relacji religii i moralności. Tożsamość czy rozbieżności? Studium socjologiczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Mariański J. (2016), Megatrendy religijne w społeczeństwach ponowoczesnych. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Mariański J. (2019a), Europa bez Boga? Między sekularyzacją i desekularyzacją w społeczeństwie postsekularnym, w: Janusz Mariański Doctorus Honoris Causa Universitatis Silesiensis, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 103-127.


Published
2023-10-02


Moczuk, E., & Leśniak-Moczuk, A. D. (2023). Znaczenie religii w życiu młodzieży szkolnej wobec jej zachowań dysfunkcjonalnych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Z Siedzibą W Lublinie, 12(1), 109–126. https://doi.org/10.58562/zns.16981

Eugeniusz Moczuk 
Wydział Zarządzania, Politechnika Rzeszowska, ul. Aleja Powstańców Warszawy 10, 35-959 Rzeszów
Arkadiusz D. Leśniak-Moczuk 
Wydział Nauk Społecznych, Pedagogium ‒ Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie, ul. Marszałkowska 115, 00-102 Warszawa



Most read articles by the same author(s)