Moral upbringing in times of axiological turmoil (axiological time of strong winds)

An attempt to read the pedagogical thought of Mieczyslaw Lobocki in the personalist perspective

Maria Misik

Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski w Katowicach, ul. Bielska 62, 43-400 Cieszyn , Poland


Abstract

In the multifaceted pedagogical reflection of Mieczysław Łobocki (1929-2012), elements of personalism are particularly evident in the analyses focused on moral education. As Boguslaw Śliwerski states: Łobocki skillfully combined „social psychology with a humanistic orientation with Christian personalism in order to [...] store the highest values and sensitize [...] to truth, goodness and beauty” (Śliwerski, 2012). The need for contemporary reflection on moral education is pointed out, among others, by Janusz Mariański. Following this line, it is all the more worthwhile and necessary to consider the various aspects (including the role and methods) of moral upbringing and upbringing for values in the perspective of personalistic pedagogy, paying attention to the challenges, difficulties and obstacles for moral upbringing and upbringing for values, which have gained - proposed by Wojciech Świątkiewicz - the name of „the world of axiological time of strong winds”.

Keywords:

moral education, the perspective of personalistic pedagogy, Mieczysław Łobocki, the world of axiological time of strong winds



Ingarden R. (1972), Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Łobocki M. (1959), Poglądy młodzieży szkół średnich na zagadnienie koedukacji, „Roczniki Filozoficzne”, nr 4, s. 105–132.

Łobocki M. (1989), Trudności wychowawcze w szkole. Zapobieganie i przeciwdziałanie, WSiP, Warszawa.

Łobocki M. (1990), W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, WSiP, Warszawa.

Łobocki M. (1995a), W sprawie wychowania moralnego w szkole, „Edukacja”, nr 2, s. 28–36.

Łobocki M. (1995b), Z problematyki wychowania moralnego w szkole, „Annales UMCS” sec. J, vol. VIII, s. 51–61.

Łobocki M. (2006), Wychowanie moralne w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Łobocki M. (2007), W trosce o wychowanie w szkole, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Mariański J. (2022), Godność ludzka i wychowanie progodnościowe. Refleksje socjologa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Śliwerski B. (2012), Odszedł profesor pedagogiki, http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2012/08/odszed-profesor-pedagogiki.html

Śliwerski B. (2013), Pożegnanie Profesora Mieczysława Łobockiego, w: Profesor Mieczysław Łobocki – Pedagog. Teoretyk wychowania. Humanista, red. B. Wojciechowska-Charlak, T. Zubrzycka-Maciąg, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 115-118.

Świątkiewicz W. (2005), Rodzina w świecie aksjologicznej wichrowatości. Wykład podczas inauguracji roku akademickiego 2005/2006 w Cieszynie, https://gazeta.us.edu.pl/node/227861

Wojciechowska-Charlak B., Zubrzycka-Maciąg T. (2014), Wybitny lubelski pedagog – Profesor Mieczysław Łobocki, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, nr 1, s. 87-94.

Zubrzycka-Maciąg T., Wojciechowska-Charlak B. (2016), Życie i poglądy pedagogiczne profesora Mieczysława Łobockiego, „Roczniki Teologiczne”, nr 11, s. 177-189. (Crossref)


Published
2023-10-02


Misik, M. (2023). Wychowanie moralne w czasach aksjologicznej wichrowatości. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Z Siedzibą W Lublinie, 12(1), 163–172. https://doi.org/10.58562/zns.17065

Maria Misik 
Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski w Katowicach, ul. Bielska 62, 43-400 Cieszyn